485527_337

485527_337

 

دنیای اینترنت ابتدا به منظور دسته‎بندی مطالب و سهولت کار برای ارگان‎ها‎ و مؤسسات به وجود آمد اما از دهه ۱۹۹۰ به بعد استفاده‎ها‎ی تجاری از اینترنت رشد پیدا کرد و شرکت‎ها‎ و مؤسسات شروع به مشارکت در شبکه گسترده جهانی کردند که به دنبال آن واژه‎های تجارت الکترونیکی، بازاریابی الکترونیکی و بازاریابی محتوا در جهان ابداع شد و کاربردهای آن‎ها به سرعت گسترش یافت.
بازاریابی محتوا به استفاده از تکنولوژی‎های تعاملی دیجیتال و تکنولوژی اطلاعات، به منظور هدایت و انجام امور یک سازمان اشاره دارد. امروزه، اینترنت عرصه‎ای را فراهم نموده که بازاریابی محتوا در سطح جهان رخ می‌دهد و اطلاعات از طریق شبکه گسترده جهانی مبادله و عرضه می‎شوند. بازاریابی محتوا که در پی بازاریابی الکترونیکی شکل گرفته است، که مدیریت ارتباط با مشتری، برنامه‎ریزی منابع کسب و کار، مدیریت زنجیره تامین و … را امکان‎پذیر می‎سازد.

 

بازاریابی محتوا در جهان چگونه عمل می‌کند؟

چنانچه فرآرده‎ها‎ و محصولات قابلیت فروش آنلاین را داشته باشد می‌توان در اولین فرصت سفارش طراحی فروشگاه اینترنتی خود را به یک شرکت طراحی وب معتبر داد. پس از طراحی وب سایت، تأمین محتوا به منظور آشنایی مصرف کنندگان با کالاها و خدمات در سرتاسر جهان، صورت می‌گیرد. بازاریابی محتوا این امکان را فراهم می‎کند تا تمامی مشتریان یک کالای خاص در جهان بتوانند به محصولات مورد علاقه خود دست پیدا کنند.

 

اصول بازاریابی محتوا در شرکتهای مطرح جهان

– افزایش ترافیک وب سایت یکی از فنون اصلی شرکت‎ها و وب سایت‎های مطرح جهان برای موفقیت در بازاریابی محتوا می‌باشد.

– استفاده از لوگوها و برندها شناخته شده نیز راهی برای بازاریابی محتوا برای شرکتهای معتبر در سطح جهانی است. برای مثال می‌توان از شرکت google نام برد که از برند oreo که در واقع نوعی شیرینی ویفری که بصورت دو پنجره کنار یکدیگر قرار گرفته، استفاده کرده است. همچنین برندهایی همچون نایک، رد بول، کوکاکولا و امریکن اسپرس نیز در ردیف برترین برندهای دنیا محسوب می‌شوند که بسیاری از وب سایت‎ها برای مؤثر واقع شدن بازاریابی محتوا از آنها استفاده می‌کنند.

– بازاریابی محتوا نباید تنها به خلق مطالب محدود شود بلکه در عمل نیز باید مطابق با خواست‎ها و احتیاجات مشتریان عمل نماید. برای مثال سایت گوگل تمام تلاش خود را بر بهبود روابطش با کاربران و کمک به آنان معطوف نموده است.

– برخی از وب سایتهای معتبر از روزنامه نگاران و خبرنگاران برای دستیابی به مطالب دسته اول و بکر استفاده می‌کنند. ایجاد مطالب هیجان انگیز، بدیع و جذاب به بازاریابی محتوا کمک شایانی می‌کند. یکی از شرکتهای پیشگام در استخدام خبرنگار برای بازاریابی محتوا، رد بول می‌باشد. این شرکت با استخدام یک روزنامه‌نگار، برند تجاری خود را در جهت انتشار و تولید محتوا با کیفیت بالا هدایت نموده است.

– توجه به نیازهای همه جوامع در سرتاسر دنیا موجب افزایش تاثیرگذاری بازاریابی محتوا در سطح جهانی می‎گردد. یکی از شرکتهایی که در این زمینه پیش رو بوده، شرکت کوکاکولا و نایک است که دارای کمپین‎های موفق بازاریابی محتوا می‌باشند. این شرکتها پرسنل و مشتریان خود را درگیر فرایند بازاریابی می‌نمایند، این کار به آنها کمک می‌کند تا به تولید معرفی برند خود بپردازند.
نکاتی برای افزایش جایگاه بازاریابی محتوا در جهان

۱) با توجه به اینکه وب سایت‎ها‎ در کل جهان قابل نمایش هستند و فروشگاه‎ها‎ی آنلاین نه به عنوان یک فروشگاه در کشور یا مکانی خاص بلکه متعلق به کل دنیا هستند، لذا توجه به بازاریابی محتوا، می‌تواند یک فروشگاه آنلاین را در یک کشور کوچک و در حال توسعه به یک فروشگاه مطرح در جهان تبدل نماید.

۲) در بازاریابی محتوا که در سطح جهانی صورت می‌گیرد، توسعه یافتگی یا صنعتی بودن کشورها مطرح نیست بلکه آنچه که اهمیت دارد، کیفیت محتوا و رعایت تکنیک‎ها‎ی تأمین محتوا می‌باشد.

۳) بهترین زمان برای بازاریابی محتوا، حداقل ۲ ماه پس از طراحی وب سایت می‌باشد که از طریق ایجاد محتواهای مفید، می‎توان با برترین شرکت‎ها‎ی مطرح در جهان رقابت نمود. در واقع، در بازاریابی اینترنتی، جلب مشتریان نه براساس کیفیت محصولات که براساس میزان مهارت در بازاریابی محتوا صورت می‌گیرد.

۴) برای مؤثر واقع شدن بهتر بازاریابی محتوا در جهان می‌توان از بنرهای تبلیغاتی در سایت و تبلیغات متنی و لینکدار استفاده نمود.

۵) برای اطلاع از میزان موفقیت بازاریابی محتوای سایت در جهان می‌توان نام سایت را در www.alexa.com وارد نمود که هر چقدر رتبه یک سایت بالاتر باشد نشان از موفقیت بیشتر بازاریابی محتوا در سطح جهان دارد.

۶) برای تأثیرگذاری بیشتر بازاریابی محتوا در جهان، می‌توان از سایت‎ها‎ی خبری، تجاری و بازی و سرگرمی که دارای بازدیدکنندگان زیادی هستند، استفاده نمود.

۷) توجه به الگوریتم‎ها‎ و پارامترهایی که موتورهای جستجو برای رتبه بندی سایت‎ها‎ استفاده می‌کنند (سئو)، نقش زیادی در افزایش تاثیر بازاریابی محتوا در سطح جهان دارد.

۸) با ارسال ایمیل‎ها‎ی گروهی و انبوه به شرکت‎های‎ مطرح و با سابقه در جهان می‌توان به میزان تأثیرگذاری بازاریابی محتوا افزود.

۹) وب سایت‎ها‎ی مزایده، مناقصه، قرعه‎کشی، حراجی‎ها‎ و نمایشگاه‎ها‎ی مجازی، سیستم‎ها‎ی مناسبی برای مطرح شدن برخی از وب سایت‎ها‎ در سطح جهان به شمار می‎روند. بدین منظور بازاریابی محتوا از طریق این وب سایت‎ها‎ می‌تواند به افزایش میزان فروش در سطح جهان منجر شود.

۱۰) با توجه به افزایش تعداد کاربران اینترنتی در سطح جهان و ورود کشورهای در حال توسعه به گردونه رقابت‎های تجاری، هر شرکتی برای موفقیت بیشتر بازاریابی محتوا موظف است تا به سوالات خیل عظیمی از مشتریان در سرتاسر جهان و بدون در نظر گرفتن مرزهای جغرافیایی پاسخ دهد.

 

منبع : ویکی محتوا