خبرگزاری بیان امکان تشکیل ائتلاف بزرگتر توسط «نوری مالکی» و تعیین نخست وزیر از سوی وی وجود دارد / اعلام پیروزی صدر در انتخابات خیلی زود است - بیان

ضحی الخالدی، کارشناس عراقی در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، پیرامون انتخابات پارلمانی عراق با بیان اینکه مردم عراق از روندهای سیاسی ناامید شده‌اند ، اظهار کرد: واقعیت این است که تا بعد از ظهر روز انتخابات میزان مشارکت پایین بود و حتی به ۲۵ درصد هم رسید. زمانی که کمیساریای عالی نسبت ۴۱% را اعلام کرد، این مسئله را برخی ناظران بین المللی رد کردند. حتی اروپایی‌ها و برخی روزنامه های انگلیسی اعلام کردند که میزان مشارکت پایین بوده است.

وی ادامه داد: متاسفانه مردم عراق اعتماد خود را نسبت به روندهای سیاسی از دست داده‌اند. ما به جاهای خطرناکی رسیده‌ایم؛ تا آنجا که بیانیه‌های مرجعیت عالی‌قدر (آیت الله سیستانی و آیت الله حائری) نیز نمی‌تواند شهروندان عراقی را قانع کند. به همین خاطر ما مشاهده کردیم که برخی‌ها از شرکت در انتخابات منصرف شدند.

این کارشناس عراقی با اشاره به اینکه ممکن است روند انتخاب نخست وزیر به تاخیر بیفتد، گفت: ممکن است ائتلاف بزرگتر توسط نوری مالکی تشکیل شود و آنها نخست وزیر تعیین کنند.

 وی ادامه داد: درست است که می تواند انتخاب نخست وزیر زودتر از دفعات قبلی انجام گیرد، اما قطعاً اینطور نخواهد بود که فکر کنیم به فاصله‌ی دو یا سه روز تمام خواهد شد. مدت زمانی قانونی وجود دارد و علاوه بر این ائتلاف بزرگتر به لحاظ تعداد کرسی‌ها نیز باید مشخص شود.

الخالدی تصریح کرد:هم اکنون آقای صدر خود را رهبر این ائتلاف بزرگتر می‌بیند؛ به خاطر اینکه آرا بیشتری داشته است. اما قانون انتخاباتی جدید، مطابق با تفسیر دادگاه ملی عراق بعد از انتخابات ۲۰۱۰ است.  بدین ترتیب به ائتلاف بزرگتر در داخل پارلمان تشکیل خواهد شد؛ چراکه قانون انتخابات جدید انتقال افراد را از یک لیست به لیست دیگر ممنوع اعلام کرده اما ائتلاف دو یا چند لیست را منع نکرده است. پس ممکن است مشاهده ائتلاف های بزرگتر از ائتلاف جریان صدر باشیم. همانند رویدادی که در منزل آقای المالکی دیدیم و جلسه‌ای که دیروز داشتند؛ ممکن است ائتلاف بزرگتری تشکیل دهند.

کارشناس عراقی با بیان اینکه مردم  احزاب را تحریم کردند، تاکید کرد: این مسئله به ناامیدی برمی‌گردد؛ باید بگویم شکاف و تردیدهای حاصل شده بین آنه کاندیداها و رای دهندگان، پر نشد. حتی زمانی که شاهد نشست‌های هفتگی بین کاندیداها و طرفدارانشان بودیم، این احزاب بسیاری از برنامه‌های تبلیغاتی خود را به راه انداختند اما در آخر به بیش از چهار کرسی دست نیافتند. مشکل فقط در ارتباطات نیست، امروزه عراقی‌ها دنبال کسانی هستند که بتوانند آنها را به لحاظ اقتصادی حمایت کنند. خواهان کسانی هستند که خدمات عمومی و فرصت شغلی در اختیار آن‌ها بگذارند. آنها به دنبال رهایی از برنامه‌های اقتصادی بی‌نتیجه‌ای هستند که دولت فعلی متصدی آن‌ها بود؛ اما متاسفانه به قول معروف آن‌ها از خاک به آتش پناه بردند. به اعتقاد من جریانات سیاسی و احزاب نتوانستند کار ویژه‌های خود را انجام دهند و امروز، مردم با عدم رای دادن آن‌ها را تحریم کردند؛ بله من می‌گویم آن‌ها تحریم شدند.

الخالدی درباره زنی ۱۰۱ ساله که با تعصب به صدر رای داد، گفت: به صورت دقیق‌تر، جریان منتسب به آقای مقتدا صدر طرفدارانی دارد که از او کورکورانه تبعیت می‌کنند. این تبعیت به یک پیروی  شبه‌ نظامی تبدیل شده است. کلام او به قدری نافذ است که با طرفدارانش از طریق توییت صحبت می کند؛ حتی در حالی که جریان صدر کمتر از ۱۵ سال سابقه فعالیت دارد اما طرفداران میلیونی را جذب خود کرده است. حتی ساکنان خانه های گلی هم او را شخص مقدسی برای خود می بینند؛ آراء این اقشار (با خانواده و به صورت گروهی) به جریان صدر میرسد.

وی ادامه داد: در انتخاباتی که از رای دهندگان را دیدیم که مادر خود را به محل اخذ رای می‌برد؛ در حالی که ۱۰۱ سال سن داشت، در مقابل طرفداران سایر احزاب و جریانات سیاسی که از قشر جوان هم بودند، اما فاصله چند متری از محل سکونت خود را نرفتند تا انتخاب کنند؛ بدین ترتیب فرصت انتخاب سایر احزاب را از دست دادند.

الخالدی افزود: این درس عبرتی برای سایر جریان ها شد تا ببینند فقط مطرح شدن کافی نیست؛ بلکه اهداف و روش‌ها و سیاست های خود را باید تغییر دهند. تغییر چهره ها کافی نیست ما به تغییر مدیریت و برنامه های انتخاباتی نیاز داریم.

کارشناس عراقی با اشاره به اینکه برای اعلام پیروزی صدر در انتخابات و تعیین نخست وزیر خیلی زمان زود است و شاید معادلات تغییر کند، گفت: حقیقتاً صحبت در این خصوص ممکن نیست. ما رو به روی دو مسیر قرار داریم؛ یا اینکه آقای مقتدا صدر با احزاب حلبوسی و بارزانی ائتلاف کند، امری که وی نیز به آن امیدوار است.

وی ادامه داد: با اینکه نوری المالکی با قدرت عملگرایی خود بتواند حلبوسی و بارزانی را به سمت خود بکشاند و در واقع جمعی از تناقض‌ها را گرد هم آورد. اتحادیه ملی کردستان از یک سو و نیروهای فتح و قانون از سوی دیگر می‌توانند جمع شوند؛ نامزدهای راه یافته از جنبش حقوق و جریان حکمت ملی نیز می‌توانند به این‌ها اضافه شوند‌.

الخالدی تصریح کرد: بدین ترتیب می‌توانند ائتلاف بزرگی را تشکیل دهند. اگر جریان عزم بتواند به این روند بپیوندد، جریان صدر خود را تنها خواهد دید. اما بازم همین است که در این روند کدام جریان بتواند حرف خود را پیش ببرد. ممکن است آقای صدر اصرار کنند و دولت را بر مبنای ۷۳ کرسی جریانش تشکیل دهد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 220 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 14 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.