خبرگزاری بیان با توربین‌های بادی ایران‌ساخت، انرژی پاک در شبکه سراسری برق جاری شد - بیان

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مهمترین کارکرد توربین‌های بادی، تولید انرژی برق است به همین دلیل توربین‌های بادی همواره مورد توجه جوامع مختلف جهان قرار دارد.

فعالان فناور داخلی، در شرایطی دانش تولید توربین‌های بادی را به دست آوردند که نیاز داخل کشور، با واردات این محصول یا مونتاژ آن در کارخانه‌های داخلی صورت می‌پذیرفت.

توربین بادی ۲۵۰ کیلووات ایران‌ساخت که جزو توربین‌های بادی متوسط محسوب می‌شوند، در داخل کشور تولید و به بهره برداری رسید. توربینی که بحث طراحی و تولید آن به صورت کامل در شرکت صنایع پیشرفته هواخورشید مشهد به انجام رسیده است.

با هدف بومی سازی و ایجاد دانش فنی، مراحل طراحی، تامین تجهیزات، ساخت پره و فرآیند انتقال و نصب تماما در داخل کشور صورت گرفته است. این توربین هم اکنون در سایت بادی بینالود نصب شده و برق حاصل از آن به شبکه سراسری کشور تزریق می‌شود.

 

ضرورت تولید توربین‌های وطنی

تا سال ۲۰۵۰ حدود ۷۵ درصد کل ظرفیت نیروگاهی جهان فقط از طریق نیروگاه‌های بادی و خورشیدی تامین خواهد شد. از طرفی عدم توسعه ظرفیت نیروگاهی سوخت فسیلی کشور، که به صورت خاموشی‌های مکرر در شهر‌های مختلف منعکس شده است، ضرورت حرکت به سمت ایجاد تنوع در تامین انرژی را بیش از پیش نشان می‌دهد.

توربین بادی ۲۵۰ کیلووات با بهره گیری از یک راه حل مقرون به صرفه برای ورود و حضور در این حوزه جذاب اقتصادی در آینده نزدیک است که مناسب استفاده در مناطق با سطح باد بالا است.

از جمله مزایای این توربین می‌توان به اقتصادی بودن آن در مقایسه با توربین‌های مگاواتی اشاره کرد. توربین ۱۰۰ کیلووات برای تولید برق پراکنده توسط مصرف کننده مقرون به صرفه است، ولی توربین ۲۵۰ کیلووات می‌تواند در تونل‌های بادی برای تولید برق انبوه مورد استفاده قرار گیرد؛ لذا بازار فروش برای توربین ۲۵۰ کیلووات بسیار مناسب است.

 

دوستدار محیط زیست

مهمترین مزیت فنی این طرح با نمونه‌های خارجی، طراحی بومی متناسب با اقیلم ایران است که ملاحظات مربوط به زلزله و محدودیت‌های حمل و نقل و نصب را در نظر گرفته است. این طرح که مشابه داخلی ندارد، انرژی تولید سالانه آن معادل ۹۷۶ مگاوات ساعت در سال است.

این توربین مزایای زیست محیطی بسیاری نیز دارد که از مهمترین آن‌ها می‌توان به کاهش گاز‌های آلاینده، صرفه جویی حاصل از پیشگیری خسارات تولید گاز‌های آلاینده و صرفه جویی در سوخت اشاره کرد.

این طرح در زمان ساخت سبب اشتغال مستقیم ۴۵ تا ۵۰ نفر شده است. در مرحله کنونی نیز ۳ نفر در نگهداری، تعمیر، دیتابرداری و تست‌های اولیه توربین مشغول به فعالیت هستند.

برای اجرایی شدن این طرح کلان ملی فناوری، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طی ۳ فاز، تسهیلاتی به ارزش ۱۲ میلیارد ریال با حق تنفس، توسط صندوق زیست فناوری پرداخت کرده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 166 views بار دسته بندی : دانشگاه تاريخ : 16 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.