خبرگزاری بیان فناوری‌های کنترل کارکرد مغز توسعه می‌یابند تا بیماران عصبی و حرکتی درمان شوند - بیان

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، از کاربرد‌های این روش فناورانه می ­توان به کنترل درد­های مزمن، کنترل رعشه، کنترل بیماری پارکینسون، کنترل افسردگی و همچنین کنترل حیوانات از راه دور و جهت دهی آن‌ها در مسیر‌های مشخص اشاره کرد.

* شناسایی نقاط هدف با رفتار حیوان

در تمامی کاربرد­های یادشده، شناسایی نقاط هدف برایتحریک مناسب در ناحیه مغز از اهمیت زیادی برخوردار است. به عنوان مثال، در مورد حیوانات، با ­تنظیم فعالیت­‌های نورونی نواحی­ خاص می ­توان رفتار حیوانات را با سه رویکرد متفاوت ایجاد انگیزه حرکت بر مبنای پاداش مجازی، القای جهت حرکت بر مبنای حس مجازی و تحریک مستقیم نواحی حرکتی کنترل کرد.

تحقیقات در زمینه کنترل حیوانات، به ویژه جوندگان، با استفاده از روش­‌های گوناگون در دنیا در حال انجام است. ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تمرکز ویژه‌­ای بر این موضوع داشته است و تاکنون ضمن حمایت از چند پروژه در این فناوری، پژوهشگران مختلف را برای فعالیت در این حوزه ترغیب کرده است.

* جهت دهی به حیوان از طریق تحریک الکتریکی مغز

یکی از این طرح ­ها که در دانشگاه علم و صنعت ایران به صورت سلسله پروژه در حال انجام است، طرح جهت دهی به حیوان از طریق تحریک الکتریکی مغز است. با وجود شباهت­‌هایی که میان این مجموعه طرح با دیگر کار‌ها در این زمینه مانند تحریک‌­های راهنما یا پاداش وجود دارد، در کمتر مطالعه­‌ای به طور جامع به بررسی اثرات تحریک و یافتن پارامتر‌های بهینه تحریک از جمله دامنه، پهنای پالس و فرکانس تحریک پرداخته شده است.

همچنین تاکنون در هیچ مطالعه­‌ای به بررسی اثرات تحریک پاداش در بلندمدت و بررسی تطبیق پذیری حیوان پرداخته نشده است.

پروژه سوم این گروه تحقیقاتی در سال ۱۴۰۰ به اتمام می‌رسد و نتایج و دستاورد‌های این طرح فناورانه منتشر شود. این امیدواری وجود دارد که با توجه به نوپا بودن بحث تحریک مدالیته­‌های حسی برای کنترل کارکرد مغز در ایران، علاوه بر طراحی سیستم جهت دهی مغز در حیوان، پژوهشگران به زودی به شناخت دقیق­­ تری از کاربرد‌ها و قابلیت­‌های تحریک مدالیته­‌های حسی دست پیدا کنند و ابعاد جدیدی از این موضوع در کشور کشف و بررسی شود.

کارگروه توسعه فناوری­‌ها و ابزار‌های نوین برای ارتباط دو سویه با مغز تلاش می‌کند تا با اعلام اولویت ­های خود در فراخوان ­های عمومی آتی ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به طور ویژه از طرح­‌هایی که در این زمینه دریافت می­ شوند، حمایت کرده تا رشد قابل قبولی در خصوص تحقیقات در این حوزه در کشور ایجاد شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 164 views بار دسته بندی : دانشگاه تاريخ : 16 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.