خبرگزاری بیان واکنش ایالات متحده به حوادث بیروت - بیان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، «ند پرایس» سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا پنجشنبه شب در واکنش به حوادث امروز بیروت، اتهامات علیه جنبش حزب‌الله لبنان را تکرار کرد.

پرایس در نشستی خبری گفت: «به مردم لبنان و نزدیکان کسانی که امروز در مجاورت کاخ دادگستری کشته شدند، بابت حوادث امروز تسلیت می‌گوییم. در کنار مقامات لبنانی خواستار برقراری آرامش و کاهش تنش هستیم».

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا گفت: «سلامت و آینده دموکراسی در لبنان، به توانایی شهروندان آن در اشاره به مسائل بغرنج با اعتماد به حاکمیت قانون و از طریق گفت‌وگوی مسالمت‌آمیز با دولت جدید بستگی دارد».

این دیپلمات آمریکایی افزود: «تأکید می‌کنم که ما با ارعاب، تهدید و خشونت علیه نهاد قضایی هر کشوری مخالفیم و از استقلال قضایی در لبنان نیز حمایت می‌کنیم. قضات باید از تهدید و خشونت و ارعاب از جمله از سوی حزب‌الله در امان باشند».

او در ادامه با تکرار ادعا‌های واشنگتن علیه حزب‌الله لبنان گفت: «ما همواره به‌روشنی گفته‌ایم که فعالیت‌های تروریستی حزب‌الله امنیت، ثبات و حق حاکمیت لبنان را تضعیف می‌کند».

پرایس در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه آیا «ویکتوریا نولاند» معاون امور سیاسی وزارت خارجه آمریکا که به لبنان سفر کرده همچنان در این کشور است، گفت: «او پیش‌تر [لبنان]را ترک کرد و اتفاقات امروز برنامه او را مختل نکرد».

او به نقل از نولاند گفت: «او در این سفر بر حمایت ما از مردم رنج‌دیده لبنان تأکید کرد و گفت که مردم لبنان مستحق دولتی هستند که به آرزو‌های مردم و نیاز‌های مبرم آن‌ها رسیدگی کند».

او در پاسخ به این سوال که آیا واشنگتن گروه خاصی را مسئول خشونت‌های امروز لبنان می‌داند گفت: «قضاوتی در این‌باره نداریم که بخواهیم برای عموم بیان کنیم، اما اگر تغییراتی اتفاق افتاد شما را مطلع می‌کنیم».

درگیری‌های امروز پس از آن آغاز شد که منابع لبنانی، گزارش دادند که طرفداران حزب‌الله و جنبش امل در اعتراض به عملکرد بد «طارق بیطار» بازپرس پرونده انفجار بیروت به خیابان‌ها آمده‌اند.

سیاسی عمل کردن بازپرس قضایی لبنان در پرونده انفجار بندر بیروت، صدای بسیاری را در لبنان درآورده و معترضان می‌گویند وی بنا به دستورات خارجی دنبال هدف گرفتن گروهی خاص است.

کشور لبنان در تاریخ چهارم آگوست سال ۲۰۲۰ (۱۴ مرداد) در بندرگاه بیروت شاهد انفجاری مهیب بود؛ انفجاری که بیش از ۲۰۰ کشته و ۶۵۰۰ مجروح به دنبال داشت.

لحظاتی پس از انتشار گزارش تظاهرات روز پنجشنبه، رسانه‌ها از تیراندازی به سمت مردم و مجروح شدن تعدادی از آن‌ها خبر دادند. تاکنون در نتیجه این خشونت‌ها شش کشته و حدود شصت زخمی گزارش شده است.

شبکه «المیادین» به نقل از سران جنبش‌های حزب‌الله و امل گزارش کرد، گروه‌های وابسته به حزب «القوات اللبنانیه» به ریاست «سمیر جعجع» (نزدیک به سعودی و آمریکا) امروز به سمت تظاهرات‌کنندگان در بیروت تیراندازی کردند.

حزب‌الله و امل در بیانیه‌ای مشترک، همه را به آرامش و عدم کشیده شدن به «فتنه خبیث» فراخواندند. در ادامه این بیانیه آمده، شرکت‌کنندگان در تجمع مسالمت‌آمیز در برابر کاخ دادگستری از سوی تک‌تیراندازان هدف قرار گرفتند.

این دو جنبش اعلام کردند، مسؤولیت این فتنه بر عهده تحریک‌کنندگان و کسانی است که در پشت خون شهدا و قربانیان انفجار بیروت پنهان شده‌اند تا به اهداف سیاسی مخرب خود برسند.

در همین ارتباط، میشل عون رئیس جمهور لبنان هم در واکنش به حوادث امروز گفت که استفاده مجدد از سلاح قابل پذیرش نیست و حکومت، آزادی بیان را تضمین خواهند کرد.

وی با بیان اینکه تحقیقات به مجازات عامل و مشوّقان آن ختم خواهد شد، به مردم لبنان قول خواهد داد که این کشور به عقب باز نخواهد گشت.

پایگاه خبری «العهد» با انتشار گزارشی به بررسی ابعاد این مسئله پرداخت و نوشت، در لبنان یک گروه سیاسی و رسانه‌ای وجود دارند که به هر طرفی که آمریکا حرکت کرد، حرکت می‌کنند؛ افرادی که می‌توان آنان را «بردگان» آمریکا در لبنان قلمداد کرد.

به گزارش العهد، این افراد، در پی منافع آمریکا هستند و در راستای آن تلاش می‌کنند؛ هر چند که هزینه این اقدام آنان، تخریب لبنان باشند. چنین افرادی، از استاندارد‌های دوگانه استفاده می‌کنند و هیچ اهمیتی به قانون نمی‌دهند.

بنا بر این گزارش، این دوگانگی در مواضع غیرمسئولانه و اقدامات مشکوک آن دیده می‌شود و در تلاش هستند که همه چیز را در خدمت اهداف خود قرار دهند؛ حتی دستگاه قضا. کما اینکه مشخص است آمریکا موفق شده است به طرف‌های سیاسی و قضایی فشار وارد کند تا تصمیماتی بگیرند که به سود این کشور و طرح‌های تخریبی آن در لبنان است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 257 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 15 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.