خبرگزاری بیان وزارت خارجه آمریکا اظهارات اردوغان را رد کرد/ ند پرایس: ما به آنکارا پیشنهادی ندادیم - بیان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از رویترز، آمریکا با رد اظهارات رئیس جمهور ترکیه مبنی بر فروش جنگنده‌های «اف-۱۶» به ترکیه، اعلام کرد که هیچ پیشنهاد مالی به این کشور بابت این جنگنده‌ها نداده است.

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در همین رابطه به خبرنگاران گفت: (چنانچه سوالی در این زمینه دارید) ما شما را به دولت ترکیه ارجاع می‌دهیم تا خودش درباره برنامه‌های تدارکات دفاعی اش صحبت کند. چیزی که می‌توانم بگویم این است که آمریکا هیچ گونه پیشنهادات مالی درباره درخواست ترکیه برای (جنگنده های) اف-۱۶ نداده است.

پرایس همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا پول مذکور می‌تواند برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ استفاده شود یا خیر، گفت: وزارت دفاع همچنان درگیر ساز و کار حل اختلاف با ترکیه بر سر پروژه جنگنده‌های اف-۳۵ است، اما تصمیم ندارم که درباره نتیجه آن پیش داوری کنم.

روز گذشته «اسماعیل دمیر» رئیس صنایع دفاعی ترکیه گفته بود که این کشور در صورت توقف فروش جنگنده‌های «اف -۱۶» (F-۱۶) از سوی آمریکا، می‌تواند جنگنده‌های «سوخو-۳۵» (Su-۳۵) و «سوخو-۵۷» (Su-۵۷) را از روسیه خریداری کند.

اظهارات دمیر پس از آن بیان می‌شود که پیشتر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه طی سخنانی به موضوع اختلاف میان کشورش و آمریکا بر سر پروژه تولید مشترک جنگنده‌های «اف-۳۵» (F-۳۵) پرداخته بود.

اکنون اردوغان پس از چند ماه کشمکش میان آنکارا و واشنگتن بر سر پروژه تولید مشترک جنگنده‌های اف-۳۵ که نهایتاً منجر به کنار گذاشته شدن ترکیه از این پروژه مشترک شد، می‌گوید واشنگتن به وی پیشنهاد داده تا از مبلغ پرداختی بابت سرمایه گذاری مشترک در تولید این جنگنده‌ها، برای خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از ایالات متحده استفاده کند.

بر اساس قرارداد اولیه میان دو طرف، قرار بود ایالات متحده بیش از ۱۰۰ فروند جنگنده اف-۳۵ را بابت سرمایه گذاری ترکیه در پروژه تولید این جنگنده، به آنکارا تحویل دهد که پس از اقدام آنکارا برای خرید سامانه موشکی اس-۴۰۰ (S-۴۰۰) از روسیه، واشنگتن نسبت به کنار گذاشتن آنکارا از این پروژه اقدام کرد.

اردوغان پیشتر در خصوص کنار گذاشته شدن ترکیه از پروژه تولید اف – ۳۵ گفته بود: ما ۱.۴ میلیارد دلار پرداخت کردیم. تکلیف این پول چه می‌شود؟ ما این پول را به سادگی به دست نیاوردیم یا باید جنگنده‌ها را به ما بدهند و یا پولمان را مسترد کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 246 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 20 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.