خبرگزاری بیان آیا بیماری پیسی واگیر دارد؟ - بیان

پیسی یک مشکل پوستی است که در آن لکه‌های سفید رنگ به‌دلیل از بین‌رفتن رنگدانه‌های پوست به وجود می‌آید. این بیماری به‌صورت لکه‌های سفید نرم و بزرگ در نقاط مختلف بدن ظاهر می‌شود و گاهی ممکن است گسترش یابد و تمام بدن را دربرگیرد. در این رابطه برخی کنجکاو هستند بدانند آیا این بیماری می‌تواند به شخص دیگری انتقال پیدا کند؟ با ما همراه باشید تا پاسخ این سوال را بررسی کنیم.

پیسی چیست؟

پیسی یک عارضه پوستی است که به‌عنوان برص، لک، پیس یا ویتیلیگو نیز شناخته می‌شود. این لکه‌ها معمولاً در مناطقی از بدن که در تماس با نور قرار دارند، مانند دست‌ها، پاها، بازوها، صورت و لب‌ها، ظاهر می‌شوند. هرچند که شدت و تعداد لکه‌ها در افراد مختلف متفاوت است.

به‌علاوه، لکه‌های سفید در پیسی می‌توانند در مناطق دیگری از بدن نیز نمایان شوند، ازجمله زیر بغل، کشاله ران، اطراف دهان، چشم، پره‌های بینی، ناف و نواحی تناسلی است.

همچنین یک ویژگی مهم برص این است که معمولاً آزار و خارش ایجاد نمی‌کنند، مگر آنکه لکه‌ها به‌صورت وسیع یا در نقاط حساس قرار گیرند. با این‌ حال، برص می‌تواند باعث تغییر رنگ زود هنگام در موها شود.

به‌علاوه اهمیت درک و شناخت این بیماری پوستی، به افراد کمک می‌کند تا درمان مناسبی در صورت لزوم دریافت کنند. در صورت مشاهده هرگونه علائم پیسی، توصیه می‌شود به پزشک متخصص پوست مراجعه کنید تا ارزیابی و درمان مناسب انجام شود.

همچنین پزشک می‌تواند براساس شدت عارضه و مناطق تحت تاثیر، درمان‌هایی نظیر کرم‌ها، لیزر یا ماسک‌های خاص برای شما تجویز کند.

آیا پیسی (برص) واگیردار است؟

در رابطه با پاسخ این سوال باید بگوییم خیر، بیماری برص که به‌طور عمومی برخی آن را با نام پیسی می‌شناسند، به‌هیچ‌وجه از طریق ارتباط پوستی یا هر نوع ارتباط به فرد دیگری سرایت نمی‌کند بنابراین، از تماس با فرد مبتلا به این بیماری نگران نباشید.

شما می‌توانید به‌طور آزاد با افراد مبتلا تعامل داشته باشید، با آن‌ها حرف بزنید و تمام فعالیت‌های روزمره را با این اشخاص به اشتراک بگذارید. همچنین مهم است که افراد اطلاعات بیشتری درباره پیسی به‌دست آورند تا بتوانند درک صحیحی از بیماری و روش‌های پیشگیری از آن داشته باشند.

علاوه‌بر آن، اگر دچار پیسی شدید و به‌دنبال درمان یا راه‌حل مناسب برای پیشگیری از این عارضه هستید، برای این منظور می‌توانید به دکتر پیسی در وبسایت دکترتو مراجعه کنید.

علت بیماری پیسی (برص) چیست؟

برخی کنجکاو هستند بدانند اگر پیسی واگیردار نیست، چگونه به این بیماری مبتلا می‌شوند؟ درواقع علت بیماری پیسی هنوز به‌طور کامل مشخص نشده است، اما با این‌حال نظریه‌های مختلفی در این زمینه وجود دارد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

  • اختلال در سیستم خود ایمنی: اختلال در سیستم ایمنی بدن باعث تشکیل لکه‌ها و خشکی پوست می‌شود. این اختلال ناشی از عملکرد ناهنجار سیستم ایمنی است که به پوست حمله می‌کند. همچنین عوامل مختلفی می‌توانند علت این اختلالات باشند بنابراین، درمان این وضعیت نیازمند مشاوره پزشکی، تغییرات در رژیم غذایی و شیوه‌های زندگی است.
  • سابقه خانوادگی (عوامل ژنتیکی): براساس تحقیقات، ثابت شده که وجود برص در خانواده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری پسوریازیس را افزایش دهد. به‌ عبارت دیگر، اگر در خانواده خود افرادی با این بیماری وجود داشته باشند، احتمال ابتلا به آن بیشتر است. این نشان می‌دهد که ژنتیک نقش مهمی در ظهور و توسعه بیماری پیسی دارد.
  • عوامل نوروژنیک: از دیگر علت‌های بیماری پیسی ممکن است تغییراتی در سیستم عصبی و تأثیرات آن بر عملکرد سیستم ایمنی بدن باشد. درواقع تغییرات در سیستم عصبی می‌توانند به تحریک بیشتری در سیستم ایمنی بدن منجر شوند و در نتیجه، به تشکیل و توسعه لکه‌ها و خشکی پوست کمک کنند.
  • خود تخریبی: در این حالت ممکن است، سیستم ایمنی بدن به‌طور ناعادلانه به پوست حمله کند و باعث التهاب و تخریب بافت پوست شود. نتیجه این فرایند، ظاهری نامطلوب در پوست است که شامل تشکیل لکه‌ها، خشکی، قرمزی و ترک‌های مختلف در پوست می‌شود.
  • محرک‌های محیطی: بعضی عوامل محیطی می‌توانند در بروز و شدت پیسی تأثیر داشته باشند که استرس و عفونت‌ها ازجمله این عوامل هستند. استرس می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تحت تأثیر قرار داده و علائم برص را شدیدتر کند. ازطرفی عفونت‌ها نیز می‌توانند به بروز و پیشروی پسوریازیس کمک کنند.

در نهایت، برای بهترین نتیجه در کنترل و مدیریت پیسی، لازم است درمان این بیماری با در نظر گرفتن همه این عوامل و ارائه راهکارهای مختلف انجام شود. با این‌حال، باید توجه داشت که هیچ یک از این نظریه‌ها به تنهایی قادر به توضیح کامل علت بیماری پسوریازیس نیستند و برای درک بهتر، تحقیقات بیشتری در این زمینه لازم است.

همچنین اگر در شهر مشهد زندگی می‌کنید و به این مشکل پوستی مبتلا هستید، در دکترتو می‌توانید با مراجعه به دکتر پیسی در مشهد مشکل خود را برطرف کنید و جهت مشاوره، نوبتی برای خود تهیه کنید.

بهترین دکتر پیسی و درمان آن در دکترتو

بیماری پیسی که به‌عنوان یک مشکل پوستی شناخته می‌شود، می‌تواند به‌راحتی قابل درمان باشد مخصوصا اگر گسترده نباشد. با این ‌حال، معمولا نیاز به یک دوره درمان طولانی دارد و احتمالا به جزء درمان‌های دارویی، نیاز به درمان با استفاده از اشعه نیز وجود دارد.

همچنین درمان بیماری پیسی به ‌علت ماهیتش، ممکن است زمان‌بر و پیچیده باشد. به همین دلیل، بیماران باید صبور باشند و به توصیه‌های پزشک خود پایبند باشند. درواقع این درمان‌ها ممکن است شامل استفاده از تحریک‌های نوری، محدود کردن نور آفتاب، استفاده از کرم‌ها و پماد‌ها، مصرف مکمل‌های مغذی و رژیم غذایی خاص باشد.

در این راستا در وبسایت دکترتو می‌توانید بهترین دکتر پیسی در تهران یا مشهد را پیدا کنید و در صورت تمایل، نوبت اینترنتی برای ملاقات با این پزشکان تهیه کنید.

همچنین اگر شما یا خانواده‌تان مبتلا به بیماری پیسی هستید، می‌توانید به دکترتو مراجعه کنید تا در مورد روش‌های درمانی مناسب و پیش‌بینی‌های مربوط به وضعیت خود بیشتر بدانید.

 

جمع‌بندی

عموماً پیشرفت پیسی به‌طور آهسته و به مرور زمان اتفاق می‌افتد و از طریق هرگونه ارتباط، به هیچ‌وجه به شخص دیگری انتقال پیدا نمی‌کند. همچنین با استفاده از فناوری‌های جدید، می‌توان از ابتدای تشکیل لکه‌های جدید جلوگیری کرد. بنابراین، اگر مبتلا به بیماری برص هستید و به‌دنبال راه‌حل موثر برای درمان آن می‌گردید، توصیه می‌کنیم به پزشک مراجعه کنید تا به شما در این زمینه کمک کند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 27 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 14 دسامبر 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.