خبرگزاری بیان ارائه ۶۰ چالش توسط ۱۲ پاویون در دومین دوره رقابت علمی کنز - بیان

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از ستاد ارتباطات و اطلاع‌رسانی بنیاد مصطفی (ص)، سعید سهراب‌پور، رئیس دومین دوره رقابت علمی کنز (Knowledge Application and Notion for Society) توضیح داد: این رقابت علمی با مشارکت اساتید و محققان جوان زیر ۴۵ سال برگزار می‌شود. ۴۵ سال همچنان از سنین جوانی و پویایی انسان است، ضمن اینکه بسیاری از دستاورد‌های علمی مدنظر این رقابت در همین سنین محقق می‌شود.

سهراب‌پور ادامه داد: از جهت حداقل سنی شرکت‌کنندگان محدودیتی نداریم؛ یعنی دانشجوی ۲۰ ساله‌ای که دستاورد قابل عرضه‌ای داشته باشد نیز می‌تواند در این رقابت شرکت کند. همچنین تعریف ما از جهان اسلام در این رقابت علاوه بر کلیه مسلمانان جهان، غیرمسلمانانی را هم که در کشور‌های اسلامی زندگی می‌کنند، دربر می‌گیرد.

وی افزود: از جهت مدارج تحصیلی، عموم شرکت¬کنندگان رقابت علمی کنز، اساتید جوان دانشگاه و دانشجویان برجسته هستند؛ اما حضور افرادی که تحصیلات عالیه ندارند، ولی دستاورد علمی قابل توجهی دارند نیز قابل قبول است.

سهراب‌پور در مورد حوزه‌های انتخاب شده برای دومین دوره رقابت علمی کنز گفت: ۶ حوزه علمی و فناوری برای این دوره از رقابت در نظر گرفته شده است؛ شامل “آب، محیط زیست و انرژی”، “سلامت و تجهیزات پزشکی”، “فناوری اطلاعات و ارتباطات”، “اقتصاد، بانکداری و تامین مالی”، “حمل و نقل” و یک حوزه ویژه برای سال ۱۴۰۰، یعنی “حوزه معدن و صنایع معدنی”.

وی افزود: البته دستاورد‌هایی که تاکنون دریافت کرده‌ایم صرفا از دانش‌آموختگان این رشته‌ها نیست و مثلا شرکت‌کنندگانی داشته‌ایم که تحصیلات آن‌ها فناوری اطلاعات و ارتباطات نبوده، ولی دستاورد‌هایی بر پایه این فناوری ارائه داده‌اند.

مشاور بنیاد ملی نخبگان در مورد وجه تمایز این رقابت با رقابت‌های علمی مشابه در دنیا اظهار داشت: در این رقابت با جوانان جهان اسلام مواجه هستیم که شاید در کشور‌های اسلامی، رقابتی با تعریف محدوده کل مخاطبین جهان اسلام وجود نداشته باشد.

وی با اشاره به حضور اثرگذار پاویون‌ها در این رقابت گفت: پاویون‌ها نهاد‌های علمی، فناوری و نوآوری کشور‌های اسلامی هستند که چالش‌هایی را در مناطق بومی خود شناسایی و معرفی می‌کنند و راهکار‌هایی از جوانان جهان اسلام درخواست می‌کنند.

سهراب‌پور خاطرنشان کرد: این امر یعنی در رقابت علمی کنز، بر خلاف اغلب رقابت‌های علمی که موضوع رقابت توسط یک گروه مرکزی و مقیم یک کشور خاص تعیین می‌شود، تعریف چالش‌ها و محدوده رقابت توسط پاویون‌های مختلف از چند کشور رخ می‌دهد.

۶۰ چالش و ۳۳۳ راه‌حل در پاویون‌های رقابت علمی کنز

وی ادامه داد: در این رقابت علمی، ما ۱۲ پاویون داریم که تعدادی از آن‌ها از کشور‌های ایران، پاکستان، هند و عمان هستند و تعدادی دیگر مربوط به نهاد‌های بین‌المللی بوده و به یک کشور خاص اختصاص ندارند. در دومین دوره رقابت علمی کنز، این پاویون‌ها ۶۰ چالش معرفی کرده‌اند و تاکنون از ۳۳۳ اثر دریافتی، حدود ۱۶۰ پاسخ از سرتاسر جهان اسلام برای این چالش‌ها دریافت شده است.

رئیس دومین دوره رقابت علمی کنز توضیح داد: این پاسخ‌ها مستقیما برای پاویون‌ها ارسال خواهد شد و به این شکل فرصت همکاری بین این پاویون‌ها و دانشمندان جوان جهان اسلام فراهم می‌شود؛ بنابراین رقابت علمی کنز فرصتی برای همکاری جوانان و دانشمندان جهان اسلام با نهاد‌های بین‌المللی است.

لازم به ذکر است؛ بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) به منظور نقش‌آفرینی موثر در پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در جهان اسلام، ضمن اعطای جایزه مصطفی (ص) به آثار برجسته دانشمندان، برنامه‌ریزی مؤثری به منظور شبکه‌سازی و بهره‌مندی جامعه اسلامی از این ظرفیت در دستور کار دارد.

بنیاد مصطفی (ص) رقابت علمی کنز را در تکمیل زنجیره ترویج و توسعه علم و فناوری تعریف کرده است. اولین دوره این رقابت در سال ۱۳۹۷ و در ۵ حوزه سلامت؛ انرژی؛ اقتصاد؛ آب و محیط زیست؛ و فناوری اطلاعات برگزار شد که ۵۹۰ اثر از ۱۵ کشور اسلامی دریافت شد.

دانش‌پژوهان، دانشجویان و اساتید (زیر ۴۵ سال) برای شرکت در این رقابت می‌توانند با مراجعه به سایت بنیاد مصطفی (ص) به نشانی www.mstfdn.org در صفحه رقابت علمی کنز، ضمن تکمیل فرم‌های مربوطه، یک ویدئوی ۳ تا ۵ دقیقه‌ای از دستاورد علمی خود بارگذاری کنند. محدودیتی از جهت تعداد آثار ارسالی یک شرکت کننده وجود ندارد و یک فرد می‌تواند با ارائه چند اثر در رقابت شرکت کند. این دستاورد‌ها می‌توانند در قالب ایده، مقاله، کتاب، نمونه اولیه محصول یا محصول جدید باشد. با توجه به مشارکت گسترده در دومین دوره رقابت علمی کنز و درخواست‌های مکرر، مهلت شرکت در این رقابت علمی که پیش از این اول شهریور تعیین شده بود تا ۲۹ مهرماه تمدید شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 152 views بار دسته بندی : دانشگاه تاريخ : 12 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.