خبرگزاری بیان تقلید علمی بزرگترین آفت مراکز عملی و دانشگاهی است / دانشگاه‌ها باید با تولید علم به دنبال حل مشکلات بروند - بیان

تقلید علمی بزرگترین آفت مراکز عملی و دانشگاهی کشور است / دانشگاه‌ها باید با تولید علم به دنبال حل مشکلات کشور پیش بروند

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی رستمی، رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در مراسم تودیع و معارفه مسئول نهاد دانشگاه شاهد گفت: توسعه علمی با تقلید موثر نمی‌شود، امروز تقلید علمی بزرگترین آفت مراکز عملی و دانشگاهی کشور است.

وی افزود: شایسته است دانشجو‌ها از تقلید عملی محض پرهیز کنند و به سمت نقد علم استاد و توسعه علمی پیش روند. تقلید در مسائل دینی از مرجع تقلید یعنی اینکه من از موضوع اطلاع ندارم و با رجوع به عالمی که می‌داند از وی تبعیت می‌کنم که این کار بسیار علمی و عالمانه است، اما در حوزه علم باید نقد و بحث جای خود را به تقلید محض بدهد.

وی با بیان اینکه در حوزه‌های علمیه هر کسی به مرجعیت رسید در زمان شاگردیش منتقد استادش بود، خاطرنشان کرد: نحوه عملکرد طلاب در دروس خارج حوزه علمیه نشان می‌دهد که کدام یک جزو مراجع آینده خواهند شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی رستمی اضافه کرد: دانشگاه‌ها فقط نباید به دنبال عبور از دانشگاه پژوهش محور به سمت دانشگاه کارآفرین و دانشگاه جامعه محور به صورت تئوری باشند بلکه باید با تولید و جوشش علمی به دنبال حل مشکلات جامعه و کشور پیش روند.

وی با اشاره به اینکه تربیت یک موقوله صرف آموزشی و کمی نیست، اظهار داشت: تبدیل افراد دیپلم به کارشناسان رشته‌های مختلف علمی فقط کار دانشگاه‌ها نیست بلکه مراکز علمی کشور باید تربیت انسان‌ها به معنای واقعی خود را در دستور کار قرار دهند.

حجت الاسلام والمسلیمن رستمی به ماموریت‌های مهم نهاد نمایندگی مقام معظیم رهبری در دانشگاه‌های اشاره کرد و گفت: این نهاد نقش حوزه در دانشگاه‌ها که همان توسعه دین و بصیرت افزایی است بر عهده دارد و باید کارکنان این نهاد مقدس با دلسوزی، رفاقت و صمیمیت با دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه‌ها این رسالت مهم را به خوبی انجام دهند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 81 views بار دسته بندی : دانشگاه تاريخ : 20 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.