خبرگزاری بیان رفع مشکل پارگی رباط ورزشکاران با فناوری نانو / از تجهیز آبریز یخچال فریزر به سیستم ضدعفونی تا درمان سرطان حنجره - بیان

به گزارش خبرنگار فناوری خبرگزاری دانشجو، حوزه علمی و فناوری کشور در این هفته با اخبار متنوع و فراوانی روبه رو بود که خلاصه‌ای از آن‌ها را می‌توانید در ادامه مرور کنید.

 

رشد ۸۰ برابری شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی

در حالی که در سال ۱۳۹۲ تنها دو شرکت دانش بنیان در حوزه سلول‌های بنیادی و پزشکی بازساختی مشغول به کار بودند، این تعداد در سال‌های بعد با توجه به بهبود قوانین و سیاست‌های تشویقی ستاد رشد قابل توجهی داشت و تا پایان شهریور ۱۳۹۹ به ۱۶۳ شرکت افزایش یافت.

 

رفع مشکل پارگی رباط ورزشکاران با فناوری نانو / از تجهیز آبریز یخچال فریزر به سیستم ضدعفونی تا درمان سرطان حنجره

 

رفع مشکل پارگی رباط ورزشکاران با فناوری نانو مرتفع می‌شود

 

محققان بافت‌های نرم مهندسی شده را توسعه می‌دهند که فناوری آن براساس چگونگی رشد تاندون‌ها در جنین طراحی شده‌ است و تلاش می‌کنند تا تولید تاندون و رباط مصنوعی را با تقلید و تکرار رویداد‌های مولکولی که باعث رشد تاندون جنینی می‌شود، با استفاده از تحویل نانوذرات و تحریک مکانیکی سلول‌های رشد یافته، بهبود بخشند. پائولا مورفی پژوهشگر اصلی این پروژه که استاد جانورشناسی کالج ترینیتی است، گفت که این تیم تحقیقاتی، توسعه طبیعی تاندون در جنین جوجه و موش را بررسی می‌کند.

 

ضدعفونی و ترمیم زخم با اسپری نانویی!

 

شرکت ایرانی اسپری ضدعفونی‌کننده حاوی نانوذرات نقره تولید و به بازار عرضه می‌کند که برای ضدعفونی‌کردن و ترمیم زخم قابل استفاده است. این اسپری می‌تواند روی باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی در موضع زخم تاثیر بگذارد. همچنین از رشد و تکثیر باکتری‌ها در محل زخم ممانعت کرده و به روند التیام زخم و شکل‌گیری بافت جدید کمک شایانی کند. براساس اطلاعات منتشر شده توسط شرکت نانوالوند آراد، این اسپری بر خلاف اکثر پماد‌های زخم و سوختگی که موجب تحریک، سوزش، درد و خارش در محل زخم می‌شوند، عاری از این نوع عوارض جانبی است.

 

نانوزیست‌ذرات به درمان سرطان حنجره کمک می‌کند

 

یک تیم تحقیقاتی در بیمارستان سورنس (Severance)، نانوذرات مشتق از غشای سلولی (CMNP) را توسعه داده است که قادر به حفظ حنجره در سرطان حنجره است. برای تأیید اثر ضد سرطانی نانوذرات جدید، این تیم تحقیقاتی سلول‌های سرطانی حنجره را به مدت سه روز با نانوذرات درمان کردند. سپس بیان ژن مربوط به مرگ سلول‌های سرطانی را با آزمایش تقویت ژن در زمان واقعی تجزیه و تحلیل کردند. 

 

رفع مشکل پارگی رباط ورزشکاران با فناوری نانو / از تجهیز آبریز یخچال فریزر به سیستم ضدعفونی تا درمان سرطان حنجره

 

آبریز یخچال فریزر به سیستم ضدعفونی نانویی مجهز شد

 

 شرکت الجی، یکی از بزرگترین تولیدکنندگان لوازم الکترونیکی کره‌جنوبی، به‌عنوان بخشی از تعهد خود برای سلامت و رفاه مصرف‌کنندگان، یخچال چند درب مجهز به فناوری‌نانو LG GC-L ۲۲ FTQBL را معرفی کرد. این یخچال فریزر اولین مدل در خط تولید یخچال ال‌جی بوده که مجهز به بخش UV Nano است، این ویژگی دارای توانایی حذف ذرات مضر را دارد که ممکن است به خروجی آب یخچال چسبیده باشد.

 

دستگاه‌های الکترونیکی با نانوژنراتور‌ها بی‌نیاز از باتری می‌شوند

حرکت به سمت دستگاه‌های کم مصرف، مسیری بوده که صنعت الکترونیک همیشه دنبال کرده است. تغییر رویه به سوی سیستم‌های روشنایی LED کم مصرف نمونه خوبی از این روند است. راهبرد دیگر، توسعه دستگاه‌هایی است که بتوانند انرژی خود را تامین کنند. ایده اصلی در اینجا استفاده از موادی است که اثرات پیزوالکتریک و تریبوالکتریک را برای تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی به کار گیرند. مواد پیزوالکتریک وقتی تحت فشار مکانیکی قرار می‌گیرند، بار الکتریکی ایجاد می‌کنند، در حالی که اثر تریبوالکتریک تجمع بار‌ها روی دو ماده متفاوت پس از تماس با یکدیگر است.

 

 

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 219 views بار دسته بندی : دانشگاه تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.