خبرگزاری بیان سرمایه‌گذاری در خوابگاه‌های دانشجویی مورد کم توجهی سیاست گذاران واقع شده است - بیان

خدری زاده در نشست دانشجویان با معاون زنان و خانواده رئیس جمهور:

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مریم خدری زاده نماینده شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران در نشست دانشجویان با معاون زنان و خانواده رئیس جمهور که به همت بسیج دانشجویی در دانشگاه الزهرا برگزار شد، گفت: سرمایه گذاری در تاسیسات خوابگاهی که نوعی سرمایه گذاری با بازدهی اجتماعی بالامحسوب میشود، معمولا مورد بی مهری و کم توجهی سیاست گذاران و مجریان واقع شده و وزارتخانه‌های مربوطه معمولا با آن به شکل احتیاط امیزی رفتار میکنند.

 

وی افزود: در حال حاضر دانشجویان غیربومی بیش از (۶۰%) از کل دانشجویان کشور را تشکیل می‌دهند که از این آمار، تعداد قابل توجهی سهم دختران است از این جهت شناخت هرچه بیشتر و بهتر موانع و مشکلات اجتماعی تحصیلی دختران دانشجو در خوابگاه‌ها و رسیدگی به آن بسیار حایز اهمیت است. خوابگاه دختران یک حوزه کلیدی در سیاست‌های اجتماعی مربوط به بانوان محسوب میشود که با مقوله‌های رفاهی و تحصیلی و مخصوصا فرهنگی رابطه تنگاتنگی دارد. اما از انجا که سرمایه گذاری در تاسیسات خوابگاهی، نوعی سرمایه گذاری با بازدهی اجتماعی بالامحسوب میشود، معمولا مورد بی مهری و کم توجهی سیاست گذاران و مجریان واقع شده و وزارتخانه‌های مربوطه معمولا با آن به شکل احتیاط امیزی رفتار میکنند.

 

خدری زاده بیان کرد: پژوهش‌ها و مشاهدات نشان‌میدهد که ساختار خوابگاه‌ها برای دختران خالی از ایراد نبوده و طی سال‌های اخیر اسناد بالادستی خوابگاه‌ها نیز بازنگری نشده و منجر به پدیدار شدن مشکلات و معضلات نوظهور شده است. به علاوه میزان انطباق برنامه‌های رفاه خوابگاه‌ها با نیاز‌های دانشجویان دختر، بودجه وزارت علوم برای ارتقای دانشگاه ها، یارانه دانشجویی در اختیار خوابگاه‌ها نیاز به تجدید نظر دارد؛ لذا با توجه به همه این موارد سوال این است که برنامه و راهکار‌های معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری جهت رفع مشکلات یاد شده در خوابگاه‌ها چیست؟

 

وی اظهار کرد: مسئله اشتغال بانوان با توجه به افزایش درصد بانوان دارای تحصیلات عالیه دانشگاهی، مسئله‌ای است که روز به روز اهمیت بیشتری خواهد یافت و نیازمند توجه جدی‌تر و اتخاذ سیاست‌های دقیق‌تر و آینده نگرانه‌تر است. سیاست‌هایی که با فرهنگ ایرانی اسلامی ما، خصوصیات ذاتی و خدادادی زن و همچنین توانمندی‌های فردی او همخوان بوده بتواند آسیب‌ها و معضلات اشتغال بانوان من جمله، ناعدالتی جنسیتی، کاهش تمایل به فرزند آوری، افزایش سن ازدواج و همچنین مشکلات مربوط به جایگاه و هویت اجتماعی زن را در سطح جامعه رفع نماید؛ لذا سوال این است که سیاست‌های معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور در این راستا چه خواهد بود؟

 

نماینده شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های تهران گفت: رسیدگی به مشکلات و معضلات زنان شریف سرپرست خانوار که در حال حاضر طبق اخرین امار‌ها بیش از سه ملیون نفر محاسبه شده اند یکی از مهم‌ترین مسائل حوزه زنان است. یکی از مشکلات جدی این قشر از جامعه بانوان، عدم وجود ساز و کار‌های دقیق جهت شناسایی و اختصاص حمایت‌های لازم دولتی ست. به علاوه بیکاری و مشکلات اشتغال نیز بر درد این زنان غیرتمند می‌افزاید. سوال این است که معاونت زنان و خانواده رئیس جمهور جهت حل این مشکل چه برنامه‌ها و راهکار‌هایی خواهید داشت؟

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 249 views بار دسته بندی : دانشگاه تاريخ : 12 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.