خبرگزاری بیان سوسنگرد در ادبیات داستانی ما غریب است/ این شهر با تدبیر رهبر معظم انقلاب آزاد شد - بیان

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، مراسم رونمایی از کتاب «۵۷ روز» امروز (دوشنبه ۲۴ آبان ماه) با حضور علی‌اصغر جعفری مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، مهری غلامی، نویسنده کتاب، خانواده پاسدار شهید وحید زمانی‌نیا از همراهان و محافظان حاج قاسم سلیمانی و خانواده محمدحسین حدادیان، با اجرای زهرا احمدی در سالن هویزه موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس برگزار شد.

* جعفری: ادبیات پیشران فرهنگ اجتماعی است/ سوسنگرد با تدبیر رهبر انقلاب از چنگ دشمن آزاد شد

در ابتدای این مراسم، علی‌اصغر جعفری مدیر عامل موزه ملی انقلاب اسلامی گفت: خدا را شاکرم که در آستانه عملیات شکست حصر سوسنگرد از چنین اثری رونمایی می‌شود. یکی از وظایف ما تربیت و کمک به ارتقای نیرو‌های جوان و نوقلم است که این نیرو‌ها بتوانند خلف صالحی برای نویسندگان ادبیات انقلاب و دفاع مقدس باشند.

وی افزود: در حال حاضر افتخار داریم در نتیجه آموزش‌هایی که در کارگاه داستان‌نویسی به استادی شهریار عباسی توسط معاونت آموزش موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس داده می‌شود، از ۱۰ رمان رونمایی کنیم. ادبیات پیشران فرهنگ اجتماعی است. در حقیقت اگر می‌خواهیم اندیشه و باوری عمق پیدا کند، باید به ادبیات و مخصوصاً ادبیات داستانی تکیه کنیم. ادبیات داستانی مانند باران لطیفی است، که به عمق زمین می‌رود و سفره‌های جان‌ها را سیرآب و غنی می‌کند.

مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس با اشاره به نقش ادبیات داستانی بر فرهنگ تصریح کرد: داستان خوب و مناسب می‌تواند یک زندگی را تغییر دهد. انقلاب ما انقلاب فرهنگی و جنگ هشت ساله هم دفاع عظیم فرهنگی بود. اگر در آن دوران رزمندگان بصیرت نداشتند، کسی برای مقابله با دشمن به جبهه نمی‌رفت، امروز شرایط به این ترتیب نبود.

وی ادامه داد: این رشادت‌ها و داستان آرش‌های این سرزمین باید منتقل شود. همه قدرت‌هایی که در جنگ اول و دوم جهانی درگیر بودند در جنگ تحمیلی علیه ما به پا خاستند. کما اینکه سوسنگرد دو بار دست به دست شد و در نهایت با تدبیر و محوریت مقام معظم رهبری از چنگ دشمن آزاد شد.

جعفری بیان داشت: در حقیقت هر کدام از آثار فرهنگی در حوزه ادبیات و فرهنگ انقلاب و دفاع مقدس قسمتی از واقعیت‌ها را هنرمندانه منعکس می‌کند. امیدوارم در آینده شاهد آثاری بیش از این باشیم. موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس آمادگی دارد که همواره از آثار فرهنگی-هنری در زمینه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس حمایت کند.

* صلاحی: در مورد شهر سوسنگرد آثار کمی وجود دارد

در ادامه داود صلاحی مدیر انتشارات سرو ابراز داشت: این کتاب به حوادث روز‌های ابتدایی جنگ و اشغال شهر سوسنگرد و آزادسازی آن توسط نیرو‌های مردمی، ژاندارمری و سپاه پرداخته است. البته سوسنگرد در جریان جنگ تحمیلی چندین بار اشغال شد.

وی افزود: در مورد شهر سوسنگرد آثار کمی وجود دارد، لذا این کتاب تا حدودی توانسته جای خالی آثار در این زمینه را پر کند. بنده وقتی کتاب را مطالعه کردم، باور نمی‌کردم که اولین اثر او است. داستان به خوبی پیش رفته است. به عنوان ناشر مطرح می‌کنم که این اثر قابلیت انتشار دارد، چرا که کتاب فاخر و هنرمندانه‌ای است.

صلاحی اظهار داشت: البته شخصیت‌های استفاده شده در کتاب، شخصیت‌های واقعی هستند و تنها تعدادی کمی از شخصیت‌ها برگرفته از تخیل نویسنده است.

مهری غلام‌پور نویسنده کتاب «۵۷ روز» گفت: دغدغه بنده همیشه این بود که در جنگ همیشه آقایان بیشتر دیده می‌شدند و نقش آن‌ها پررنگ‌تر بود. رمان ۵۷ روز روایت دختر مشهدی است که به همراه همسر وارد سوسنگرد می‌شود و تا آن لحظه خبری از جنگ نیست، اما به فاصله چند روز جنگ آغاز و مهری که شخصیت اصلی داستان است، تنها می‌شود. البته به نقش منافقین نیز به عنوان ستون پنجم پرداخته شده است.

* عباسی: ادبیات داستانی ایرانی جایگاه مناسبی ندارد

شهریار عباسی نویسنده و کارشناس ادبیات داستانی خاطرنشان کرد: جایگاه ادبیات داستانی آن طور که باید، وجود ندارد و ادبیات داستانی ایرانی جایگاه مناسبی ندارد؛ لذا ادبیات داستانی نیازمند توجه است. این نوع از ادبیات ساخته‌ای برای فهم بهتر جهان است.

وی ادامه داد: برای کار‌های ماندگار باید به سمت ادبیات داستانی و نگاه بیطرفانه حرکت کنیم. بسیاری از رمان‌های دنیا با موضوع جنگ یا مقاومت نوشته شدند و از این طریق پیام خود را به جهان و نسل‌های آینده منتقل کردند.

عباسی با اشاره به محتوا و ساختار کتاب «۵۷ روز» بیان داشت: نکته مفید این کتاب نوع ارتباط با خواننده است، به نحوی که خواننده ناخواسته وارد جنگ می‌شود و با شخصیت اصلی این تجربیات را بدست می‌آورد.

به گزارش فارس، کتاب «۵۷ روز» که با محوریت اشغال و آزادسازی شهر سوسنگرد در روز‌های آغازین جنگ تحمیلی و خیانت سعد عرب به انقلاب اسلامی در ۱۷۴ صفحه به رشته تحریر درآمده، با همکاری انتشارات سرو منتشر شده و با قیمت ۴۵ هزار تومان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است.

نکته قابل توجه این است که نویسنده کتاب «۵۷ روز» برای روایت آنچه در نظر داشته، از سبک رمان استفاده کرده است. به این ترتیب که در قالب روایت جریان زندگی زن و شوهر مشهدی بنابر شغل همسر به سوسنگرد منتقل شده بودند، شروع جنگ، اشغال سوسنگرد، خیانت اعراب و در نهایت آزادسازی آن را بازگو می‌کند.

سوسنگرد با ۱۵ هزار نفر جمعیت یکی از شهر‌هایی بود که در روز‌های آغازین حمله ارتش عراق مورد تهاجم وحشیانه نظامیان بعثی قرار گرفت و در ششم مهرماه ۱۳۵۹ این شهر به تصرف متجاوزان عراقی درآمد.

زمان حمله ارتش عراق، مردم سوسنگرد در شهر بودند و ارتش بعثی نفراتی از وابستگان خود را به عنوان فرماندار و مسئولان دیگر برای اداره شهر انتخاب کرد، اما این آرایش سیاسی دشمن در سوسنگرد چند روزی بیشتر دوام نیاورد کما اینکه رزمندگان سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوزستان چهار روز پس از اشغال سوسنگرد به مقابله با ارتش بعثی پرداختند.

در حقیقت رزمندگان اسلام از طریق برنامه‌ریزی صورت گرفته طی عملیاتی چریکی در ساعت پنج بامداد نهم مهرماه ۵۹ به فرماندهی شهید علی غیور اصلی به همراه ۲۳ نفر دیگر و تعدادی از نیرو‌های داوطلب مردمی، توانستند سوسنگرد را آزاد کنند.

انتشارات سرو که از جمله زیرمجموعه‌های موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس محسوب می‌شود که تاکنون بیش از ۲۰۰ جلد کتاب تحت نظارت این انتشارات منتشر شده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 105 views بار دسته بندی : فرهنگی تاريخ : 16 نوامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.