خبرگزاری بیان شستن فرش چگونه انجام می شود؟ نکات لازم قبل از شستم فرش - بیان

شستن فرش چگونه انجام می شود؟ نکات لازم قبل از شستم فرش

 

 

 

اگر بخواهیم به گذشته برویم و منحصر به ایران در این حیطه بحث را باز کنیم ؛ باید بگوییم که از گذشته های بسیار دور تا به حالا شستن فرش در میان ایرانیان بخصوص در اعیاد و مراسم ها باب بوده است . البته نوع فرش در آن زمان ها و نحوه شست و شو آن با حال حاضر ، دستخوش تغییراتی بسیاری شده است . اگر به خیلی دور تر برویم یعنی دقیقا دورانی که فرش ماشینی وجود نداشته است ؛ پوشش کف خانه ها از گلیم در قشر متوسط و فرش های دست بافت در قشر مرفه تر تامین می شده ؛ و نحوه شست و شو به روش سنتی صورت میگرفته است تا زمانی که فرش ماشینی پا در خانه ی ایرانی ها گذاشت . اما در آن زمان هم همچنان شستن فرش به روش سنتی مرسوم بود . ولی در همه این دوران ها سعی بر این بوده تا فرش به گونه شسته شود تا علاوه بر پاکیزه شدن ، سلامتش نیز حفظ گردد و تار و پودش دچار آسیب نگردد . تا اینکه ؛ در عصر جدید به یاری تکنولوژی شرکت های قالیشویی پا در این عرصه گذاشتند و شرایط رفاه را به نحو احسن در این زمینه برای افراد فراهم نمودند.

یکی از پیشرفته ترین قالیشویی در تجریش اینجاست

البته همیشه در نگاه افراد قالیشویی هایی ارجعیت داشته اند که ؛ بتوانند با اطمینان خاطر هر نوع فرششان را چه دستباف و چه ماشینی به آن بسپارند . در شهرهای بزرگ همچون تهران این اطمینان خاطر مشتری فقط منحصر به یک قالیشویی نمی گردد و هر منطقه داری چند قالیشویی مطرح میباشد که توانسته اند در سالیان متمادی رضایت مشتریان خود را به بهترین نحو ممکن جلب کنند .

در این خصوص میتوانیم به بهترین قالیشویی در افسریه تهران اشاره کنیم .

در واقع مسئله ای که  این قالیشویی ها رمنحصر بفرد کرده است ، تا افراد بتوانند با اطمنان خاطر فرش خود را به آن ها بسپارند قوانینی است که در این شرکت حکم فرماست و بدون کوچکترین سهلنگاری پیاده سازی می شود .

 

  1. بررسی نمودن فرش قبل از شستشو :

شرکت قالیشویی قبل شروع پروسه شست و شو فرش را بررسی مینماید تا عیوب آن را بیابد و به مشتری اطلاع رسانی شود تا در صورت تمایلش ترمیم و احیا گردد .

۲ . مواد شوینده استاندارد :

موادی که برای شست و شو فرش ها مورد استفاده قرار میگیرند از مهمترین عامل ها در میزان عمر فرش بشمار میرود . در واقع اگر از ماده شوینده بسیار ضعیف استفاده شود نمی تواند قدرتمندانه موجب پاکیزگی فرش گردد و از طرفی اگر از مواد شوینده غیراستاندارد برای شست و شو کمک گرفته شود آسیب جدی به تار و پود فرش وارد میگردد ؛ پس اصل اولیه در این قالیشویی استفاده از مواد شوینده استاندارد بوده است.

۳ . حفظ رنگ نقوش :

حتما تا به حال به این مسئله مواجه شده اید تا به گوشتان خورده است که بافت رنگ فرش بر اثر شستشو دستخوش تغییر شده ، یکی از قوانین مستحکم در این قالیشویی شستشو فرش بر اساس رعایت اصول مذهبی و حفظ رنگ بندی نقوش فرش میباشد .

۴ . عدم کشیدگی و چروک شدن فرش :

یکی از موارد آزار دهنده برای مشتری که فرش خود را برای شست و شو به یک شرکت قالیشویی فرستاده؛ این است که بعد از بازگرداندن فرشش با چروک بودن و حالت گرفتن نامتعادل آن روبرو گردد . یکی دیگر از اصول مهم در طول پروسه شستشو این میباشد که فرش دچار کشیدگی و چروکی نگردد ، که خوشبختانه به طور واقع این امر همیشه رعایت شده است .

شستشو فرش دستباف :

 

نحوه شست و شو و خشک کردن فرش های دستبافت نسبت به فرش های ماشینی دقت و بررسی ویژه تری را می‌طلبد . به گونه ای که در پروسه شست و شو فرش های دستبافت حتما به عواملی نظیر نوع الیاف ( نخ پنبه ، پشم ، ابریشم ) ، طیف رنگ آمیزی و نوع رنگ ، نوع لکه و قدمتش، میزان کثیفی توجه شود . همه این موارد در حین شستشو کنترل گردد . البته موضوع به اینجا ختم نمی گردد و عواملی همچون جنس، زبری و سختی ، تجهیزاتی که مورد استفاده قرار می گیرند، نوع مواد شوینده، و شرایط حمل و نقل باید به بهترین شکل اجرا گردند .

 

سخن آخر

فرش ها جزء کالاهای اساسی در محل سکونت ایرانی ها بشمار میرود و در زمان شستشو حفظ سلامت فرش برایشان بسیار حائز اهمیت میباشد به ویژه اگر پای فرش دستبافت و قدمت دار به میان بیاید . اما با اطمینان به یک قالیشویی معتبر دیگر جایی برای این نگرانی ها نخواهد بود .

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 135 views بار دسته بندی : رپورتاژ تاريخ : 5 دسامبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.