خبرگزاری بیان قنادباشی: صادرات بنزین ایران به لبنان بیانگر شکست پایه‌های تحریمی امریکا است - بیان

به گزارش خبرنگار دانشگاهی خبرگزاری دانشجو جعفر قنادباشی تحلیلگر مسائل بین‌الملل در نشستی که با موضوع بررسی وضعیت افغانستان و با عنوان هیاهوی منطقه از سوی بسیج دانشجویی دانشگاه علامه طباطبایی برگزار شد گفت: ما اگر به همین مسیر و سیاست به رغم تمام افت و خیزهایش ادامه دهیم، ده سال آینده از نظر سبک زندگی رفاهی مردم از آمریکا، سوئیس و دیگر کشور‌های معروف اروپایی بالاتر خواهیم بود.

وی افزود: در افغانستان که در همسایگی کشور ما قرار دارد، سه اتفاق مهم شامل آمدن طالبان به افغانستان، براندازی نظام جمهوری اسلامی افغانستان و روی کار آمدن امارت اسلامی و پایان اشغال نظامی افغانستان افتاد که تأثیر زیادی در کشور ما گذاشت.

وی تصریح کرد: وجود ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک بین ایران و افغانستان، تولید مواد مخدر و تبهکاری ناشی از آن، حضور افغان‌ها در ایران و جنگیدن نیرو‌های افغانستان یا فاطمیون در کنار نیرو‌های کشورمان از جمله مسائلی هستند که بر کشورمان تاثیرگذار بوده اند.

قنادباشی در ادامه به برگزاری نشست بغداد در عراق اشاره کرد و گفت: نشست بغداد نشان‌دهنده قدرت عراق نیست و بر عکس نشان‌دهنده‌ی آن است که آن‌ها تلاش می‌کنند نمایی از قدرت را درست کنند؛ چون دستور جلسه مشخص نبود و جلسه با عجله تشکیل شده بود و به نتیجه نرسید.

وی با بیان اینکه در جنگ ۱۲ روزه اسرائیلی‌ها فقط در جنگ نظامی شکست نخوردند، اضافه کرد: در نتیجه‌ی این شکست، آمریکایی‌ها چند شبکه بین‌المللی مثل العالم و الکوثر را که درباره فلسطین بحث می‌کردند، تعطیل کردند؛ چون همزمان با این جنگ ۱۲ روزه از میشیگان در آمریکا تا استرالیا به نفع ملت فلسطین تظاهرات می‌کردند.

قنادباشی با اشاره به اینکه اساس راهبرد‌ها و سیاست‌های کلان نظام ما در منطقه مقاومت است، اظهار کرد: مقاومت جریانی است موافق سازش و ضد سلطه در منطقه و مخالف ادامه اشغال سرزمین‌های اسلامی است. این راهبرد ضرورتی به تغییر ندارد؛ چون تا الآن موفق بوده است.

وی با بیان اینکه دولت آقای رئیسی اهل ترس، و عقب‌نشینی نیست، افزود: دولت رئیسی آگاه به این سازوکار است که آمریکایی‌ها وانمود می‌کنند در حال قدرتمند شدن هستند، در حالی که واقعاً قدرت آن‌ها در حال افول است.

تحلیل گر مسائل بین الملل صادرات بنزین و سوخت از ایران به لبنان را پایه شکست آمریکا در لبنان دانست و افزود: اینکه تمام دولت‌ها به ویژه همسایگان به کشور جمهوری اسلامی ایران نیاز دارند، نشان می‌دهد که تحریم‌ها در حال شکست هستند، در واقع نیاز آن‌ها به کالا‌ها و راه‌آهن‌های ما وجود دارد.

قناد باشی در ادامه با بیان اینکه دیپلماسی اقتصادی سیاست جدیدی است که آقای رئیسی بر آن تأکید دارد، افزود: از نظر سیاست خارجی، در دنیا، دولت‌ها دارند به دولت‌های رفاهی تبدیل می‌شوند، یک زمانی حکومت‌ها حکومت می‌کردند، اکنون حکومت‌ها تدارکچی و خدمتگزار مردم هستند، دیپلماسی چنین حکومتی نیز اقتصادی و در جهت خدمت به مردم است.

وی با بیان اینکه دیپلماسی رضاشاه که برای بالابردن منزلتش شاهزاده مصر را برای پسرش خواستگاری کرد، دیپلماسی اقتصادی نبود، گفت: حزب‌الله لبنان تبدیل به یک حزب بزرگ سیاسی شده است. این حزب سلاحی را در دست دارند که تهدیدگر اسرائیل است. اسرائیل می‌خواهد که این حزب سلاح نداشته باشد؛ بنابراین لبنان را تحریم و بندر این کشور را منفجر کرد تا این سلاح را از دست حزب‌الله بگیرند؛ بنابراین سوخت در لبنان گران می‌شود. مهمترین چیزی که مردم لبنان را تحت فشار قرار می‌داد، سوخت بود.

تحلیل گر مسائل بین الملل گفت: ابتکار عمل نصرالله این بود که از ایران سوخت خرید و به مردم لبنان گفت باید با سلاح‌ها از کشتی که از ایران به لبنان می‌آید محافظت کنند به گونه‌ای که اگر اسرائیل کشتی ایران را بزند ما نیز اسرائیل و منافع آمریکا را می‌زنیم و به این ترتیب نصرالله از همان چیزی که اسرائیلی‌ها مورد هدف قرار داده بودند، برای شکست تحریم‌ها و خدمت‌رسانی به مردمش استفاده کرد.

قنادباشی با بیان اینکه ما در جریان حرکت‌های نو لیبرالیسم یا مردم‌سالار هستیم و چیزی که مردم می‌پسندند یک حرکت مردمی نو و جدید است، تصریح کرد: پیوند بین ما و مردم بیشتر است؛ پس ما از موفق‌ترین‌ها هستیم.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 179 views بار دسته بندی : دانشگاه تاريخ : 12 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.