خبرگزاری بیان مستند ماجرای دوگانه عجیب زندگی یک طلبه: انجام تکلیف یا ترس از میت! - بیان

به گزارش خبرنگار فرهنگی دانشجو، مستند «قطعه ۱۹» به کارگردانی مسعود دهنوی در بخش مسابقه پنجمین جشنواره تلویزیونی مستند حضور دارد و امشب از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

دهنوی درباره سوژه این فیلم گفت: این مستند داستان دو طلبه در نیشابور است که در روز‌های ابتدایی شیوع ویروس کرونا تصمیم می‌گیرند به صورت داوطلبانه میت‌های کرونایی را غسل بدهند. یکی از این دو نفر به شدت از میت می‌ترسد، اما از طرف دیگر، طلبه بودن بر او تکلیف می‌کند که کاری انجام بدهد و همین موضوع او را سر دوراهی بسیار سختی قرار می‌دهد. بخش مهمی از این فیلم روایت دوگانه ترس و مسئولیت همان طلبه است.

وی با اشاره به درون‌مایه‌های این مستند گفت: مستند در عین حال که زمینه‌های مرگ‌آگاهی فراوانی دارد، فضایی طنز را به تصویر کشیده است که دلیل آنهم خود این دو سوژه هستند. در این فیلم و به بهانه کرونا، از زاویه نگاه جدیدی به مرگ نگاه کرده‌ایم. کرونا اتفاقی بود که انسان‌ها را به مرگ و موضوع آن نزدیک‌تر کرد. اگر قبل از کرونا مرگ را فراموش کرده بودیم، این بیماری ما را به یاد آن انداخت.

این مستندساز تاکید کرد: در این بین، یکی از بزرگترین چالش‌ها ترس از مرگ است؛ به همین دلیل در روز‌های ابتدایی شیوع کرونا در ایران خیلی از غسال‌ها به خاطر ترس از مبتلاشدن از طریق جنازه‌ها شغلشان را ترک کردند. اگر به خاطر داشته باشید در همان روز‌ها خیلی از اموات بدون رعایت آداب مذهبی دفن می‌شدند. این موضوع در حالی است که بر طلبه‌ها واجب است که در چنین شرایطی مراحل غسل، کفن و دفن را خودشان انجام بدهند.

دهنوی درباره اهمیت تولید چنین مستند‌هایی با موضوع کرونا گفت: به صورت کلی، این مستند روایتگر افرادی است که در همان روز‌های ابتدایی کرونا که خیلی‌ها از این بیماری می‌ترسیدند، جانشان را کف دستشان گذاشته و کاری را انجام دادند که برای ایرانیان بسیار مهم است. به نظرم لازم بود که سند تصویری این کار ثبت شود.

وی درباره روند تولید این فیلم گفت: در موقع تولید این مستند که روز‌های پایانی سال ۱۳۹۸ بود با مسئله ویژه‌ای مواجه بودیم و آن هم این بود که جاده‌ها بسته بود و ما نیاز به تجهیزات داشتیم که باید از مشهد تهیه می‌شد. بنده به واسطه آشنایی قبلی که با آقای روح الله رفیعی مدیر وقت گروه مستند روایت فتح داشتم، با تماس تلفنی او را مجاب کردم که این فیلم ارزشمند است و نگرانی تجهیزاتی را از روی ما برداشت. تصویربرداری این مستند در اواخر اسفند ۱۳۹۸ انجام شد و در شب نوروز ۱۳۹۹ در قرنطینه همراه با آن دو طلبه بودیم.

کارگردان مستند «قطعه ۱۹» خاطرنشان کرد: این مستند ۵۰ دقیقه‌ای در جشنواره سینماحقیقت حضور داشت و موفق شد جایزه دوم بخش کرونا را دریافت کند؛ هم‌چنین با استقبال بسیار خوبی در اکران آنلاین جشنواره روبه‌رو شد و حالا در اولین نمایش تلویزیونی به جشنواره تلویزیونی مستند می‌رود.

عوامل تولید این مستند عبارتند از: کارگردان: مسعود دهنوی، تصویربردار: مجتبی عمارلو، دستیار و برنامه‌ریز: سجاد دهنوی و امیر محمد مروی، صدابردار: بابک پاک جامه، علیرضا اخلاقی و سجاد رضایی

براساس این گزارش، مستند «قطعه ۱۹» امشب ۱۵ مهرماه ساعت ۲۰ از شبکه مستند پخش می‌شود و بازپخش آن ساعت ۲۴ و فردا ساعت ۹ صبح است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 58 views بار دسته بندی : فرهنگی تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.