خبرگزاری بیان نخبگان بذر رویش شرکت‌های فاخر دانش‌بنیان و خلاق خواهند بود - بیان

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری بیان، روح‌الله دهقانی فیروزآبادی سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در دوازدهمین همایش ملی نخبگان که با حضور آیت الله ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری، جمعی از وزراء و نخبگان برگزار شد، با اشاره به این‌که تاسیس بنیاد ملی نخبگان یکی از ابتکارات ارزشمند نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت:این ابتکار به تدبیر رهبری است که همواره گفتمان ساز و سیاست گذار اصلی توسعه علم و فناوری به عنوان تنها کلید پیشرفت کشور بوده اند.

وی افزود: طی سال‌های گذشته و در دوره‌های مختلف، مدیران خدوم و دلسوزی زحمت کشیده اند که ثمره آن شناسایی بیش از ۵۰ هزار نفر استعداد برتر و نخبه ارزرشمند و تسهیل ساز و کار‌ها برای استفاده از ظرفیت‌های آن‌ها در مسایل کشور بوده است.

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه بر اساس استاندارد‌های جهانی قریب به یک درصد جمعیت هر کشور در جایگاه استعداد‌های برتر و نخبگان آن جامعه قرار می‌گیرند ادامه داد: قریب یک میلون نفر در ایران ۱۰۰ میلیونی یعنی ۲۰ برابر آنچه که امروز به صورت رسمی در بنیاد ملی نخبگان شناخته‌ایم، جزء زیست بوم نخبگانی ایرانی هستند.

توجه به نقش علوم انسانی و صنایع خلاق در شناسایی نخبگان

سرپرست معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه در سال‌های اخیر گفتمان نخبگی عموما حول بیانیان و استادان رشته‌های فنی، مهندسی و علوم پزشکی شکل گرفته است، عنوان کرد: توجه به نخبگان علوم انسانی و هنر در دنیایی که فرهنگ و رسانه و محتوای دیجیتال حرف اول را در جهت دهی ملت‌ها و کشور‌ها می‌زند و همچنین توجه به نخبگان حوزه علوم پایه برای پرورش سرآمدان شاخص این حوزه‌ها و تأثیرگذاری در جامعه و ساختن آینده علم، فناوری و نوآوری که کمتر مورد توجه قرار گرفته است باید مورد حمایت ویژه قرار بگیرد.

دهقانی فیروزآبادی عنوان کرد: نخبگان هر جامعه بر اساس استعداد‌ها و توانمندی‌های ذاتی، نعمت‌ها و معادن تدبیر و مدیریت و حکمرانی برای هر جامعه هستند که اگر در مصادر امر قرار بگیرند بهترین تاثیرگذاری را در آحاد جامعه برای حل مسایل و مشکلات و هدایت کشور به سمت پیشرفت، استقلال، امینت و آزادی خواهند داشت.

وی با بیان اینکه در پیاده سازی سند راهبردی کشور در امور بنباد نخبگان ۲۴ دستگاه نقش اجرایی و ماموریتی دارند، عنوان کرد: پس از ۱۰ سال، اما در حدود نیمی از این میزان محقق شده است. با توجه به راهبرد‌های دولت سیزدهم در عدالت محوری و مردمی بودن این سند راهبردی باید به همت مدیران این بنیاد و حمایت شخص رییس جمهوری در پیگیری مطالبه از همه دستگاه‌های کشور و پایان دولت به صورت کامل اجرا شود.

دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: در راستای این ماموریت، استفاده از ظرفیت نهاد‌های مردمی نخبگانی و همچنین نخبگان برگزیده همین بنیاد برای مدیریت، اجرا و کارشناسی در همه اجزای بنیاد ملی نحخبگان یک راهبردی جدی است به فضل خدا در دولت سیزدهم محقق خواهد شد. قطعا بهترین کسی که می‌تواند نخبگان و امور نخبگان را مدیریت کند همین نخبگان هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 155 views بار دسته بندی : دانشگاه تاريخ : 18 اکتبر 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها