خبرگزاری بیان یک رشته مهندسی جدید در دانشگاه خواجه‌نصیر تدوین شد - بیان

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، نام مهندسی «متریونیک» (Materionics) از تلفیق نام مهندسی مواد (Materials) و مهندسی الکترونیک (Electronics) اقتباس شده است. رشته مهندسی “متریونیک” برای دانشجویانی طراحی شده که علاقه‌مند به تحصیل و بهره‌گیری از هر دو حوزه‌ی مهندسی مذکور هستند. “متریونیک” با الگوبرداری از سایر موضوعات بین‌رشته‌ای نظیر مکاترونیک (تلفیق مهندسی مکانیک و مهندسی الکترونیک)، تلفیقی از هم‌پوشانی اهداف مشترک در رشته‌های مهندسی مواد و الکترونیک است.

مهندسی«متریونیک» بر پایه همکاری بین دانشکده‌ی مهندسی و علم مواد و دانشکده‌ی مهندسی برق دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شکل گرفت. پس از تدوین اهداف، ضرورت­‌ها و اهمیت این رشته و همچنین تعریف برنامه درسی، مجوز راه­‌اندازی این رشته از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اخذ شد و امکان جذب دانشجو از طریق آزمون سراسری (از سال ۱۴۰۱) محقق شده است. در نقشه‌ی جامع علمی کشور و در رده اولویت‌های علم و فناوری، موضوع مواد- الکترونیک مطرح شده است. از منظر هم‌سویی با این موضوع و همچنین برنامه‌ی راهبردی دانشگاه (که به طور خاص به حمایت از توسعه علوم و فناوری‌های میان‌رشته‌ای اشاره دارد)، موضوع بین‌رشته‌ای “متریونیک” تعریف شده است.

در طول دو دهه اخیر، بسیاری از پیشرفت‌های فناوری در جهان وابسته به صنعت الکترونیک بوده و این پیشرفت در بسیاری موارد مدیون تولید مواد پیشرفته و هوشمند (نظیر الکتروسرامیک‌ها، الکتروپلیمرها، پیزوالکتریک‌ها، ابررساناها، نیمه‌رسانا‌ها و ابرخازن‌ها) بوده است. این موضوع نشان می‌دهد که مباحث بین علم مواد و الکترونیک سابقه زیادی داشته و در این ارتباط تحقیقات گسترده‌ای در دنیا در دانشگاه‌های مختلف انجام می‌پذیرد. بر این اساس، هدف از رشته مهندسی “متریونیک” فراهم کردن امکان تحصیل دانشجویان در زمینه‌­های آموزش اصول کاربردی و صنعتی دروس مرتبط با رشته‌های مهندسی مواد و مهندسی الکترونیک است. مهندسی “متریونیک” طراحی شده است تا به چالش‌ها و پیشرفت‌های جدید مرتبط با تلفیق دو حوزه‌ی مهندسی مواد و مهندسی الکترونیک پاسخ دهد.

برنامه آموزشی و پژوهشی رشته‌ی “متریونیک” با جنبه‌های علمی و مهندسی ساختار، خواص، تولید، پردازش و کاربرد مواد پیشرفته در مهندسی الکترونیک و به طور متقابل با جنبه‌های ساخت ادوات الکترونیکی با استفاده از مواد با خواص و کارایی‌های متفاوت در ارتباط است.

هدف این رشته‌ی جدید، تربیت محققان و مهندسانی خبره در زمینه‌ی تلفیق مهندسی مواد و مهندسی الکترونیک است که با داشتن دانش کافی از خواص فیزیکی، الکترونیکی و مکانیکی مواد بتوانند در پیشرفت مواد و تجهیزات الکترونیکی شامل ادوات الکتریکی، نوری و مغناطیسی از طریق دست‌کاری و بهینه‏‌سازی روش ساخت، شکل، اندازه، ساختار و ترکیب مواد ایفای نقش کنند. از این رو در نظر است تا دانش آموختگان مقطع کارشناسی مهندسی مواد و مهندسی برق در رشته‌ی “متریونیک” در مقطع کارشناسی ارشد مورد پذیرش قرار گیرند تا با گذراندن دروس مرتبط در سطح تحصیلات تکمیلی با هر دو جنبه‌ی این علوم آشنا شده و به عنوان دانش آموختگانی با توانمندی بالا در هر دو حوزه مهندسی مواد و مهندسی الکترونیک، جذب صنایع مختلف به ویژه صنعت الکترونیک شوند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 76 views بار دسته بندی : دانشگاه تاريخ : 12 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.