خبرگزاری بیان ارزهای آزاد شده صرف توسعه زیرساخت‌های کشور شود/ تسکین قیمت دلار هم دستور باشد - بیان

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین به بیان گفت:

مجیدرضا حریری رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین در گفت‌‎و‎گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری بیان در پاسخ به این سوال که به عقیده شما ارز‌های آزاد شده اخیر بهتر است در چه زمینه‌ای هزینه شود؟ گفت: بر این باورم هر سیاستی که در اقتصاد اتخاذ می‌شود باید ناظر بر پاسخ به این سوال مهم باشد که «آیا این سیاست اثری در بهبود وضعیت سفره مردم دارد؟» اگر این موضوع مد نظر قرار گیرد سیاستگذار دچار اشتباه نمی‌شود. در رابطه با ارز‌های آزاد شده نیز باید صرف اموری شود که تورم را کاهش دهد.

وی گفت: بهترین محل برای هزینه کرد ارز‌های آزاد شده ایران سرمایه گذاری در توسعه زیر ساخت‌هایی در بخش جاده‌ای، هوایی و ریلی است.

حریری ادامه داد: در کنار مسائل زیر ساختی به هر حال بخشی از درآمد‌های ارزی را باید صرف تامین نیاز‌های بازار جهت کاهش قیمت‌ها کنیم. این اقدام ممکن است از نظر علمی مترود باشد، اما برای رفع تورم نیاز به تزریق چنین آرامش بخش‎‌هایی داریم، چرا که رفاه و تامین نیاز‌های مردم نیز امری بسیار ضروری است.

وی گفت: در هر صورت نباید فراموش کنیم بخش قابل توجهی از تورم موجود مولود افزایش نرخ ارز است که در سال‌های اخیر و با عدم دسترسی کشور به ارز‌های بلوکه شده اتفاق افتاده است، دولت باید این عقب ماندگی را جبران کند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین، تصریح کرد: اگر به صورت مستمر درآمد‌های ارزی داشتیم یا به عبارت دیگر در فروش نفت مشکلی نداشته باشیم احتیاجی به مداخله بانک مرکزی در بازار ارز نیست، اما واقعیت این است که هم اکنون افزایش قیمت ارز باعث لطمه به معیشت مردم شده است پس سیاست‌گذار حتما باید بخشی از این منابع آزاد شده را برای مدیریت بازار‌های مختلف هزینه کند.

حریری خاطر نشان کرد: اولویت بعدی برای هزینه‌کرد درآمد‌های ارزی بخش نیرو است. متاسفانه کارشناسان پیش‎‌بینی می‌کنند با شرایط کنونی به زودی با تنش‌های آبی و ناترازی برق مواجه می‌شویم، کما اینکه هم اکنون هم نشانه‌هایی از این اتفاق را می‌‎بینیم. این موضوع ارتباط مستقیم با معیشت مردم و بحث تولید دارد، در این زمینه هم باید سرمایه‌گذاری جدی انجام شود.

وی در پایان گفتگو خاطر نشان کرد: موضوع مهم این است که اتفاقا بخش صنعت کشور نسبت به سایر بخش‌های اقتصادی کشور با مشکلات کمتری دست و پنجه نرم می‌کند بنابراین در صورت آزاد سازی منابع ارزی نباید به صورت بخشی به مسائل نگریست، بلکه نیاز‌های کشور در یک فضای کلی باید احصا شود تا با مشخص شدن اولویت‌ها نیاز بخش‌های مختلف تامین شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 154 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 21 ژوئن 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها