خبرگزاری بیان برگزاری همایش تبیین حجاب و عفاف در دانشگاه شهید چمران اهواز - بیان

برگزاری همایش تبیین حجاب و عفاف در دانشگاه شهید چمران اهواز

به گزارش گروه استان‌ها خبرگزاری بیان، غلام‌حسین مکتبی سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز در همایش تبیین حجاب و عفاف ویژه بانوان شاغل دانشگاهی که در تالار اجتماعات دانشکده علوم برگزار شد، بیان کرد: این همایش در موقعیتی برگزار می‌شود که استکبار جهانی به دنبال فروپاشی خانواده‌ها به‌ویژه خانواده‌های مسلمانان است.

وی با مهم و ارزشمند خواندن برگزاری این همایش، گفت: همان‌گونه که نماز می‎خوانیم تا در راه و مسیر عبودیت قرار بگیرم، امر به معروف و نهی از منکر و حجاب و عفاف نیز از ارزش و اهمیت والایی برخوردار است.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز در پاسخ به این سوال که آیا از نظر روان‌شناسی حجاب امری لازم است؟ عنوان کرد: حجاب و عفاف از ارزش‌های مهم و نقطه مشترک میان تمامی ادیان است؛ همچنین عفاف مفهوم گسترده‌ای دارد و شامل حالت‌ها و رفتار‌های تعاملی میان زن و مرد است و عفاف در پوشش، شیوه‌ی گفتار، نگاه کردن، راه رفتن، استفاده از زیرورآلات را در بر می‌گیرد.

مکتبی با بیان اینکه خویشتن‌داری قله تربیت است، خاطرنشان کرد: عفاف، خویشتن‌داری از رفتار عاطفی و جنسی خارج از حدود شرعی است و آثار و برکت‌های متعددی دارد که از جمله آن می‌توان به اثر مثبت بر اخلاق و معنویت نام برد که از ارزش‌مندترین نکات در زندگی انسان است.

وی با اشاره به تاکید جوامع غربی بر رعایت عفاف موجب برای آرامش هرچه بیشتر افراد، اظهار کرد: از دیدگاه روان‌شناسی «حیا» اولین عامل در عفاف و حجاب است؛ حیا حالت روان‌شناختی است که موجب ترس از انجام عملی زشت می‌شود و فرد از انجام آن ترس دارد.

سرپرست معاونت فرهنگی و اجتماعی دانشگاه شهید چمران اهواز، افزود: بررسی‌ها نشان می‌دهد حیا در جنیست زنان بیش از مردان است و «صبر» موجب تقویت حیا در میان زنان می‌شود. حیا هم فطری و هم اکتسابی است و می‌تواند تحت تاثیر تربیت و فرهنگی باشد که فرد در آن زندگی می‌کند؛ از این رو مادران باید بر تربیت فرزندان با تقویت آموزه‌های دینی تاکید داشته باشند.

مکتبی درباره حریم خصوصی افراد جامعه نیز گفت: برای روابط میان زن و مرد در هر جامعه‌ای چارچوب‌هایی وجود دارد و تحقیقات نشان داده است رعایت حریم خصوصی توسط فرد موجب عزت‌نفس می‌شود.

در ادامه  حجت الاسلام ریسمان‌سنج مسئول واحد مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان نیز بیان کرد: نظام سرمایه‌داری، سرمایه‌دوستی و به تعبیر امام خمینی (ره) پول دوستی در ادوار مختلف وجود داشته است و تمامی انبیاء برای مقابله با این دیدگاه آمده‌اند.

وی افزود: مسئله عفاف و حجاب تنها به موضوع رعایت حجاب در میان زنان نمی‌پردازد بلکه موضوع درگیری تاریخی با جریان ثروت محور سرمایه‌سالاری است که تلاش دارد همه دنیا را در اختیار خود داشته باشد و جوامع انسانی قید و بندی نداشته باشند؛ از این رو در سال ۱۳۸۴ فرید زکریا در کتاب «آینده آزادی» به این مسئله می‌پردازد که اگر می‌خواهیم به سوی لیبرالیزاسیون کردن پیش برویم باید آن را بر دموکراسی برتری بدهیم، زیرا ممکن است روزی مردم اخلاق‌مدار مسلمان با دموکراسی دولت اخلاق‌مدار، دینی و انقلابی را برگزینند.

مسئول واحد مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان بیان کرد: در ورای همه مدگرایی و بی‌حجابی‌ها قرار است افرادی بهره‌برداری مادی داشته باشند و از سوی دیگر آزادی معنوی را از انسان سلب کنند.

حجت الاسلام‌ ریسمان‌سنج تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران یک نغز در مسیر حرکت جهان به سوی لیبرال شدن بود و امروز در جمهوری اسلامی می‌خواهیم در مقابل هضم در جریان لیبرال و سرمایه‌داری مقاومت کنیم.

وی، گفت: در ستاد امر به معروف و نهی از منکر مسئول احیای این مهم هستیم و این مسئله بر همه ما واجب شرعی است؛ ستاد مسئولیت احیا را برعهده دارد؛ آلودگی آب، هوا، بیکاری، افزایش سن ازدواج، طلاق منکر است و در همه این موارد امر به معرف و نهی از منکر واجب است.

مسئول واحد مطالبه‌گری ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان: در این ستاد در ۱۸ عرصه تخصصی از جمله آموزش‌وپرورش، اقتصاد، بهداشت و درمان فعالیت داریم و گروه‌های مطالبه‌گری در حال فعالیت هستند.

ریحانی، مسئول امور خانواده و حجاب و عفاف ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان بیان کرد: امر به معروف و نهی از منکر ریشه در فطرت، قرآن، سنت نبوی و عقل و اندیشه بشری دارد. در مکتب اسلام بر سالم‌سازی محیط از طریق امر به معروف و فراهم آوردن تسهیلات برای رفتار‌های تکاملی تاکید شده است.

وی، افزود: حضرت علی (ع) می‌فرمایند تمامی کار‌های نیک حتی جهاد در راه خداوند در مقابل امر به معرف و نهی از منکر مانند قطره‌ای در مقابل دریای ژرف، پهناور و پرآب است. امام خمینی (ره) نیز می‌فرمایند «همان‎گونه که هر فردی موظف است خودش را اصلاح کند، موظف است دیگران را نیز اصلاح کند». از این رو حقیقت امر به معروف و نهی از منکر نوعی روان‌درمانی هدایتی است که در بُعد گسترده اتفاق می‌افتد.

مسئول امور خانواده و حجاب و عفاف ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان خاطرنشان کرد: مسئله عفاف و حجاب یکی از دغدغه‌های مهم کشور است؛ مسئله حیا و حجاب قدمتی به بلندای تاریخ دارد. رهبر معظم انقلاب اسلامی می‌فرمایند «حجاب موجب تشخص و آزادی زن است، برخلاف تبیلغات ابلهانه و ظاهربینانه مادی‌گرایان موجب اسارت زن نیست؛ حجاب وقار است، متانت است، ارزش‌گذاری زن است، سنگین شدن آبرو و احترام زن است؛ این را باید خیلی قدر دانست و از اسلام به خاطر مسئله حجاب تشکر کرد و این جزو نعمت‌های الهی است».

ریحانی اضافه کرد: دشمن با راه‌اندازی اندیشکده‌هایی قصد آسیب‌رساندن به حجاب و عفاف را دارد و از ابتدای انقلاب نیز تاکنون اقداماتی علیه تهاجمات دشمن و نهادینه کردن فرهنگ حجاب و عفاف شده است.

وی گفت: ستاد امر به معروف و نهی از منکر کشور طرحی جامع «حجاب و عفاف» را تهیه کرده است که تمامی ابعاد این مسئله برای رسیدن به زیستی عفیفانه را لحاظ کرده است که در این طرح در گام نخست به مسئله عفاف و حجاب در دستگاه‌های اجرایی می‌پردازد و انتظار می‌رود اطلاع‌رسانی و اجرای آن در دستور کار مسئولان دستگاه‌های اجرایی قرار گیرد.

مسئول امور خانواده و حجاب و عفاف ستاد امر به معروف و نهی از منکر استان خوزستان، گفت: شاخص‌های عفاف و حجاب برای کارکنان زن و مرد در نظر گرفته شده است و همگی شاخص‎ها نیز برگرفته از آموزه‌های قرآنی است.

ریحانی گفت: در راستای اجرایی شدن شاخص‌های عفاف و حجاب قرارگاه ۲۱ تیر تشکیل شده است که در آن گام‌هایی برای بهبود وضعیت موجود اندیشیده شده است که اجرای آن منوط به همکاری همه اقشار است.

گفتنی است در پایان این همایش شرکت کنندگان به بیان نظرات و سوالات خود پیرامون مسائل مطرح شده، پرداختند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 385 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 21 ژوئن 2022 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها