خبرگزاری بیان سعدوندی: کانون وکلای دادگستری رقیب فارغ‌التحصیلان حقوق است / انحصار؛ عامل قیمت بالا و کیفیت پایین خدمات حقوقی - بیان

علی سعدوندی؛ کارشناس و تحلیلگر مسائل اقتصادی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو درباره طرح تسهیل صدور مجوز‌های کسب و کار مجلس و تاثیر آن بر رفع انحصار در عرصه وکالت گفت: این طرح با نیت خیر و با شعار لغو انحصار در مجلس مطرح شده است بنابراین باید راه‌های بروز تعارض منافع برای رفع انحصار مسدود شود.

سعدوندی با اشاره به اینکه کانون وکلا نهادی صنفی است و نباید اختیار ارائه مجوز به وکلا را داشته باشد افزود: کانون سوالات آزمون را طراحی می‌کند و به همین علت امکان اینکه سوالات در اختیار دیگران قرار بگیرد زیاد است کانون در واقع رقیب فارغ التحصیلان حقوق محسوب می‌شود بنابراین نباید امکان اعطای مجوز به فارغ التحصیلان این رشته را داشته باشد. ضمن اینکه اکنون سازمان سنجش به عنوان نهاد دولتی در اختیار کانون وکلا که نهادی خصوصی است قرار دارد. باید نظارت پسینی و پیشینی به طور کامل از نهاد‌های صنفی گرفته شود.

وی با اشاره به اینکه کانون وکلا طی چند دهه گذشته مطلقاً به دنبال افزایش کیفیت خدمات عمومی نبوده و به همین علت اعتراضی هم به این روند نکرده است، افزود: کانون اجازه می‌دهد قضات بازنشسته، نمایندگان مجلس، کارشناسان حقوقی دولت، نیرو‌های مسلح و امنیتی بدون گذراندن آزمون به عنوان وکیل مشغول به کار شوند. این وضعیت به معنای دادن رشوه قانونی به این افراد است و نشان می‌دهد کانون با این روش به دنبال کسب قدرت است؛ بنابراین ضرورت دارد جلوی ادامه این روند گرفته شود.


بیشتر بخوانید:

جدی: صدای گروه‌های انحصارگر با مصوبه مجلس درآمده / انحصارگران در شبکه‌های اجتماعی به نمایندگان حمله می‌کنند


این کارشناس اقتصادی بر لزوم بسته شدن راه‌های نفوذ در دستگاه‌های قضایی تاکید کرد و گفت: یکی از این راه‌ها ممانعت از ورود افراد بدون گذراندن آزمون به عرصه وکالت است. سالهاست از میان فارغ التحصیلان رشته حقوق تنها ۲ تا ۵ درصد در آزمون پذیرفته می‌شوند که بعد از پذیرش، ۱۸ ماه هم باید کارآموزی انجام دهند، در حالی که در هیچ کجای دنیا چنین شیوه‌هایی مرسوم نیست.

وی با اشاره به درخواست حق الزحمه بالای وکلا در پذیرش پرونده‌های حقوقی و محدود بودن انتخاب وکیل توسط افراد جامعه گفت: هر زمان انحصار ایجاد شود کیفیت هم کاهش می‌یابد و قیمت‌ها هم بالا می‌روند. نمونه این موارد در عرصه‌های وکالت، پزشکی و خودرو قابل مشاهده است. متاسفانه کمتر کسی به فکر اصلاح انحصار، رفع موانع تولید، اشتغالزایی و ورود جوانان به عرصه‌های مختلف است. به نظر می‌رسد اساساً بعضی از دستگاه‌ها به وجود آمده اند که انحصار ایجاد کنند.


بیشتر بخوانید:

لابی مافیای وکالت برای عدم تصویب ماده ۶ طرح تسهیل مجوز‌های کسب وکار/ مجلس در دوراهی منافع ملی و منفعت‌طلبی کانون وکلا


سعدوندی تصریح کرد: در کشور‌های مختلف نهاد‌های صنفی آزمون برای پذیرش افراد برگزار می‌کنند تا مدرک به عنوان ابزار بازاریابی به متقاضیان بدهند. کانون باید سطح کیفیت آموزش حقوق را بالا ببرد و آزمون‌هایی برگزار کند که در صورت پذیرفته شدن امکان دریافت مدرک برای متقاضی فراهم شود تا از این طریق امکان جذب مشتری فراهم گردد.

این اقتصاددان درباره برگزاری چند باره آزمون وکالت در طول یک سال و مزیت‌های برگزاری آن بیان کرد: برگزاری چند باره آزمون فرع مسئله محسوب می‌شود در حالی که اصل قضیه دلیل برگزاری آن است. اگر قرار باشد آزمون فوق، به عنوان یک مدرک و نه مجوز ورود محسوب شود می‌تواند چند بار در سال برگزار گردد و مانعی هم برای آن نیست، ولی اکنون مشخص نیست کانون به چه علت تعداد آزمون‌ها را کاهش داده است!

سعدوندی در پایان بیان کرد: آزمون پذیرش سردفتری سال‌ها بود برگزار نشده بود، چون به دنبال ایجاد انحصار هستند و بعضی از اصناف هم با الگو گرفتن از کانون وکلا به دنبال ایجاد انحصار در صنف خود برآمده اند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 85 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.