خبرگزاری بیان شورای نگهبان یک نهاد فراقوه‌ای و تضمین‌کننده اسلامیت و جمهوریت نظام است - بیان

 به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری بیان، بهروز مهتابی در سخنرانی قبل از خطبه‌های نماز جمعه این هفته مسجد جامع سنندج با تبریک ۲۶ تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان، اظهار کرد: در سال ۱۳۵۷ با امامت امام راحل و با پشتیبانی مردم شجره نظام مقدس جمهوری اسلامی شکل گرفت و به ثمر نشست.

وی خاطرنشان کرد: مردم ستون فقرات نظام اسلامی هستند و به همین منظور در همان نخستین روز‌های پیروزی انقلاب به دستور امام راحل مردم با شرکت در همهپرسی نوع حکومت را در ایران اسلامی تعیین کردند.

مهتابی با عنوان اینکه انقلاب اسلامی تنها نظامی است که نوع نظام و هم قانون اساسی آن توسط خود مردم انتخاب شده است، گفت: هیچ حکومتی در طول تاریخ به این شیوه نبوده که خود مردم در انتخاب و چگونگی تدوین قانون اساسی آن دخالت داشته باشند.

وی اضافه کرد: شورای نگهبان با هدف صیانت از قانون اساسی و دستورات اسلام شکل گرفت که شامل ۶ نفر فقیه عالم و آگاه به زمان و ۶ حقوقدانان استادتمام و برجسته کشور هستند.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کردستان با اشاره به جایگاه شورای نگهبان در نظام مقدس اسلامی گفت: با توجه به اصول متعددی که در قانون اساسی آمده شورای نگهبان دارای جایگاه بسیار ارزشمندی است.

وی اضافه کرد: مجلس که عصاره کشور است اگر شورای نگهبان را در کنار خود نداشته باشد بی‌اعتبار و مصوبات آن قابل اجرا نیست و این نشان می‌دهد شورای نگهبان برای تطبیق مصوبات مجلس حضور مهمی دارد.

مهتابی گفت: هیچ دستگاهی در کشور حق ندارد قانون اساسی را تفسیر کند اگر ابهامی در مورد قانون اساسی به وجود بیاید شورای نگهبان بوده و حکم این شورا حکم قانون دارد و لازم الاجراست.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان یک نهاد مهم مستقل فراقوه‌ای و موثر و تضمین‌کننده اسلامیت و جمهوریت نظام است.

مهتابی در ادامه با عنوان اینکه انتخابات از افتخارات نظام اسلامی و موجب انسجام و قوت ملی و بستری برای گردش نخبگان در مدیریت کشور است، گفت: انتخابات در نظام مقدس جمهوری اسلامی تشریفاتی نبوده و به معانی کامل اجرا می‌شود و هیچ راه مهندسی کردنی در آن وجود ندارد.

وی خاطرنشان کرد: امسال دو انتخابات خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی را در ۱۱ اسفند در پیش داریم و شورای نگهبان آمادگی کامل برای برگزاری این انتخابات را دارد و در همین راستا از هم اکنون ساز و کار‌های لازم صورت گرفته است.

رئیس دفتر شورای نگهبان استان کردستان با بیان اینکه صیانت از آرای یکایک مردم اولویت اصلی شورای نگهبان در استان است، گفت: امنیت سلامت و مشارکت و رقابت از اصول مهم در انتخابات و مورد تاکید مقام معظم رهبری است.

وی در پایان گفت: شورای نگهبان از نهاد‌های نظارتی در جمهوری اسلامی ایران است و در تمام انتخابات‌هایی که پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران برگزار شده است بر حسن اجرای آن‌ها نظارت جدی داشته است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 223 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 14 جولای 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.