خبرگزاری بیان ظهور نوع جدید کلاهبرداری در قالب ارز‌های دیجیتال/ یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای ۴۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه مردم را بلعید! - بیان

گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، چندی پیش وزارت اطلاعات خبر دستگیری عوامل خرید و فروش یک ارز مجازی جعلی را رسانه‌ای کرد. در این اطلاعیه به حجم چند هزار میلیارد تومانی کلاهبرداری اشاره شده و ضمن هشدار به سوداگران و کلاهبرداران حوزه‌ رمزارز‌ها، به مردم توصیه شده که به ‌دلیل وجود مخاطرات سرمایه‌گذاری در این بازار، هشیاری بیشتری به خرج دهند.

پیش از این ابوالفضل ابوترابی، نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد این پرونده کلاهبرداری گفته بود که پروژه رمز‌ارز جعلی «کینگ مانی» یکی از بزرگترین پرونده‌ها کلاهبرداری در حوزه ارزهای دیجیتال بوده و بیش از ۴,۵۰۰ میلیارد تومان از قربانیان خود کلاهبرداری کرده است.

شواهد حاکی از آن است که یک شرکت معروف در عرضه بازاریابی شبکه‌‎ای در کشورمان ادعا کرده که یک پروژه رمز‌ارز معتبر در کشور سوئد راه اندازی شده است؛ در حالی که اطلاعات دقیقی توسط این شرکت از توسعه دهندگان کینگ مانی ارائه نشده و ترافیک سایت کینگ مانی نیز نشان دهنده این مسئله است که عمده کاربران آن ایرانی هستند.

متأسفانه بسیاری از کلاهبرداران هرمی و پانزی در حوزه رمز‌ارز‌ها ورود کرده و از روش‌های جدید برای سوءاستفاده از افراد نا‌آگاه استفاده می‌کنند. رمزارز کینگ مانی و کیف پول مورد استفاده کاربران آن (یوتی بایت)، نمونه‌‎ای از حضور شرکت‌های بازاریابی شبه هرمی در حوزه رمز‌ارز‌ها هستند.

 

احقاق حقوق مالباختگان رمز ارز بسیار مشکل است

علی حسینی؛ پژوهشگر حوزه اقتصاد دیجیتال در گفت‌و‌گو با رادیو ایران با اشاره به مخاطرات زیاد سرمایه گذاری در بازار رمز‌ارز‌ها گفت: متأسفانه در بازار رمز ارز هیچگونه تضیمینی در بازگشت سرمایه وجود ندارد و حتی ممکن است برخی از افراد به دام کلاهبرداران افتاده و برخی از رمز‌ارز‌های بی‌ارزش و جعلی را خریداری کنند.

ظهور نوع جدید کلاهبرداری در قالب ارز‌های دیجیتال/ یک شرکت بازاریابی شبکه‌ای ۴۵۰۰ میلیارد تومان سرمایه مردم را بلعید!

به گفته وی متأسفانه حتی با وجود آشکار شدن کلاهبرداری در این حوزه، قاضی به سختی می‌تواند احکام لازم را برای احقاق حقوق مالباختگان صادر کند؛ چرا که ابعاد حقوقی این پدیده جدید هنوز مشخص و تدقیق نشده است.

 

مسائل قانونی و حقوقی دو مانع بزرگی هستند که افراد در بازار رمز ارزها با آن‌ها روبرو می‌شوند. چرا که به دلیل جدید بودن این دسته از دارایی‌ها، دولت‌ها و نظام‌های بانکی هنوز یک سیاست منسجم برای چگونگی برخورد با این پدیده نوظهور اتخاذ نکرده‌اند. بنابراین، همیشه این خطر وجود دارد که وضعیت مالیاتی سرمایه‌گذاران، قوانین تجاری یا حتی قانونی بودن رمز‌ارز‌ها در مدت کوتهای دچار تغییر و تحول شود.

 

رمز ارزی که فقط بر روی کاغذ وجود داشت!

یکی از مالباختگان ارز جعلی کینگ‌مانی در گفت‌و‌گو با رسانه‌ها با بیان اینکه که از طریق این شرکت بازریابی وارد بازار رمزارزها شده و حدود ۳۷ هزار یورو سرمایه خود را در این راه از دست داده است، گفت: این شرکت با ارائه یک پلن بین‌المللی به اعضای خود، پورسانت افرادی را که موجب جذب افراد غیر ایرانی در شرکت می‌شدند را به وسیله رمز‌ارز کینگ‌مانی به آن‌ها پرداخت می‌کرد. این شرکت با دستکاری قیمت کینگ‌مانی و بالابردن نرخ آن، به یکباره حساب‌های کاربران را بلوکه کرده و قیمت این رمز ارز را از ۲۵ هزار یورو به ۶۰ یورو کاهش دادند. پس از آن نیز وب سایتی که تاریخچه پرداخت پورسانت‌ها در آن ثبت شده بود را از دسترس خارج کرده و با اظهار بی‌اطلاعی از هویت کینگ‌مانی، انتصاب این رمز ارز به شرکت را تکذیب کردند. گفتنی است، بسیاری از این تبعه کشور افغانستان بوده و به دلیل نداشتن مدارک معتبر شناسایی، امکان شکایت و پیگیری سرمایه برباد رفته خود را ندارند.

 

مالباخته دیگری که بدون اطلاع و با دانش حداقلی از بازار رمزارز وارد این عرضه شده بود، اظهار داشت: پس از بسته شدن حساب‌های خود متوجه این کلاهبرداری بزرگ شدیم و فهمیدیم که رمز‌ارزی به نام کینگ‌مانی اصلاً در بازار جهانی وجود ندارد.

 

یکی دیگر از مالباختگان که به دلیل اعمال فشار توسط کلاهبرداران و ترس از عدم بازگشت احتمالی سرمایه، درخواست کرد تا نامش فاش نشود، در این‌باره گفت: حدود یک میلیارد تومان سرمایه من از طریق بزرگنمایی‌ها و تبلیغات پوچ لیدرهای شرکت برای سرمایه‌گذاری در کینگ‌مانی بر باد رفت.

 

هک شدن «امن‌ترین» صرافی رمز‌ارز جهان!

بررسی‌ها نشان می‌دهد که برخلاف سرمایه گذاری در بانک‌ها و دیگر بنگاه‌های مالی قانونی، رمزارزها فاقد هرگونه ضمانت یا بیمه نامه رسمی هستند. برای مثال، درحالی که شرکت‌های بیمه اقدام به بیمه پس اندازهای سپرده گذاران در بانک‌ها و کارگزاری‌ها می‌کنند، اما مبادلات رمز ارز از چنین حمایتی را برخوردار نیستند و اگر افراد در سرمایه گذاری خود ورشکست شوند، همه چیز را از دست خواهند داد و حتی ایمن‌ترین رمزارزها و صرافی‌های جهان نیز در خطر کمین کلاهبرداران هستند.

به عنوان مثال در روز‌های گذشته خبری در رسانه‌ها منتشر شد که تمامی سرمایه‌گذاران و فعالان بازار رمز ارز را به شوک فرو برد. کوین بیس (Coinbase) که یکی از امن‌ترین صرافی‌های دنیا برای انجام معاملات رمزارزها شناخته می‌شد، مورد حمله هکرها قرار گرفت و این حمله موجب هک شدن هزاران حساب کاربران کوین بیس و از درست رفتن بخشی از دارایی‌های آن‌ها شده است.

 

به گزارش دانشجو، سرمایه‌گذاری در بازار‌ رمز ارز فارغ از نوسان‌های شدید قیمتی، شامل ریسک کلاهبرداری و هک اطلاعات کاربران در صرافی‌های دیجیتال می‌شود. به نظر می‌رسد که مردم می‌بایست پیش از سرمایه گذاری به طور مفصل درباره هر توکن، صرافی یا شرکت تحقیق کنند.

 

از طرف دیگر انتظار می‌رود بانک مرکزی و دیگر نها‌‎د‌های ذی‌صلاح در حوزه رمز‌ارز کنترل بیشتری بر معاملات این بازار داشته باشند، چرا که در سایه مماشات مسئولان با بازار بی‌ضابطه رمز‌ارز در ایران، احتمال افزایش تصاعدی انواع کلاهبرداری در این حوزه انکار‌ناپذیر خواهد بود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 193 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 14 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.