خبرگزاری بیان قاچاق لوازم خانگی در پوشش تعاونی‌های مرزی! / ۴۰ درصد تلویزیون‌های بازار قاچاق است - بیان

قاچاق لوازم خانگی در پوشش تعاونی‌های مرزی! / ۴۰ درصد تلویزیون‌های بازار قاچاق است

علیرضا موسوی‌مجد؛ رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در گفتگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری دانشجو با اظهار تأسف از واردات چراغ خاموش لوازم خانگی از طریق تعاونی‌های مرزنشینی، اظهار کرد: با ممنوعیت واردات لوازم خانگی خارجی از سال ۹۲ بسیاری از شرکت‌های تولیدی در راستای تقویت و جبران کمبود بازار اقدام به تولید انبوه کردند و همین امر موجب شد تا ارزش افزوده‌ای بزرگی برای کشور ایجاد شود.

 

وی در خصوص اعطای مجوز واردات لوازم خانگی از سمت یکی از ادارات صنعت‌‌، معدن و تجارت استان‌های غربی کشور اظهار داشت: تولیدکنندگان با تلاش و زحمت بسیار اقدام به تولید لوازم خانگی کرده و به تولید کشور عمق بخشیده‌اند اما متأسفانه در حال حاضر شاهد ورود قانونی و غیرقانونی این کالاها از مبادی رسمی به کشور هستیم که قطعا بخش تولید را متضرر خواهد کرد.

 

رانت ۳۰ درصدی قاچاقچیان لوازم خانگی

موسوی‌مجد با بیان اینکه مسئولان ورود لوازم خانگی خارجی را ممنوع کرده‌اند اما این کالا از مسیر‌های دیگر نظیر ته‌لنجی، تعاونی‌های مرزنشینی و سایر روش‌های قاچاق به کشور وارد می‌شود، خاطر نشان کرد: مرزنشینان و تعاونی‌ها از طریق فروش اینترنتی کالاهای خود را در سرتاسر کشور به فروش می‌رسانند و مردم نیز به دلیل ارزان‌تر بودن لوازم خانگی قاچاق، از این فروشگاه‌ها خرید می‌کنند.

قاچاق لوازم خانگی در پوشش تعاونی‌های مرزی! / ۴۰ درصد تلویزیون‌های بازار قاچاق است

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری با اشاره به اینکه قاچاق لوزام خانگی درآمدهای گمرکی و مالیاتی متعلق به دولت را کاهش داده است، گفت: لوازم خانگی قاچاق به جهت عدم پرداخت مالیات و عوارض‌های دولتی، قیمت بسیار پایینی دارد و برای فروشنده تا ۳۰ درصد سود به همراه خواهد داشت.

 

۴۰ درصد تلویزیون‌های موجود در بازار قاچاق است

موسوی‌مجد با اشاره به ضرورت مبارزه با ورود لوازم خانگی قاچاق به کشور، افزود: به نظر می‌رسد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر نهادها و دستگاه‌های نظارتی باید به معضل تعاونی‌های مرزنشینی ورود کرده و از اعطای این امتیازات غیرمعقول به مرزنشینانی که با ورود کالاهای قاچاق به تولید در کشور آسیب می‌رسانند، جلوگیری کنند.

رئیس انجمن تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری در خصوص معایب استفاده از لوازم خانگی قاچاق، اظهار داشت: این محصولات دارای خدمات پس از فروش نبوده  و مصرف‌کننده در صورت خرابی کالا، باید به مراکز غیر معتبر مراجعه کند؛ این مسئله باعث می‌شود که مردم برای تعمیر کالا‌های خریداری شده هزینه زیادی بپردازند.

وی در پایان با بیان این‌که ۴۰ درصد تلویزیون‌های موجود در بازار قاچاق است، گفت: پیگیری تکمیل سامانه شناسه کالا در شرایط فعلی بسیار ضروری است؛ چرا که هزینه زیادی صرف استقرار این سامانه و شناسه‌دار شدن بسیاری از اقلام لوازم خانگی شده است و به نظر می‌رسد تداوم برخورد با عرضه لوازم خانگی قاچاق در بازار منجر به کاهش قاچاق کالا به کشور شود.

 

قاچاق لوازم خانگی در پوشش تعاونی‌های مرزی

به گزارش دانشجو، چندی پیش نامه‌ای از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان غربی خطاب به اداره کل گمرک این استان در رسانه‌ها انتشار یافت که اجازه واردات لوازم خانگی از طریق تعاونی‌های مرزنشینی به کل کشور را صادر کرده بود.

همین امر، واکنش بسیاری از فعالان و تولیدکنندگان لوازم خانگی را به دنبال داشت؛ چرا که ۴ سال از ممنوعیت واردات لوازم خانگی می‌گذرد؛ اما کماکان شاهد فروش بسیاری از اقلام لوازم خانگی خارجی در بازار با ترفندها و مجوزهای به ظاهر قانونی متنوع هستیم.

 

رخنه کالای قاچاق به کشور در قالب جوازهای به ظاهر قانونی

متأسفانه قاچاقچیان دانه‌درشت لوازم خانگی که تا‌کنون با موانع مستحکم ابزارهای ضد قاچاق همچون شناسه کالا، شناسه رهگیری و دستگاه‌های ایکس‌ری مستقر در محورهای مواصلاتی مواجه شده بودند، اما این‌بار با توسل به مجوزهای قانونی مرزنشینی موفق به واردات لوازم خانگی از طریق مبادی رسمی شده‌اند.

به نظر می‌رسد ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و سایر دستگاه‌های نظارتی در کنار نظارت و برخورد با روش‌های قاچاق از طریق مبادی غیررسمی، باید بر روی مجوزهای قانونی واردات لوازم خانگی که برای دور زدن قانون صادر می‌شوند نیز نظارت کنند.

پیش از این عباس هاشمی؛ دبیرکل انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی با اشاره به آمار غیررسمی ۴.۵ میلیارد دلاری قاچاق لوازم خانگی به کشور گفته بود: «با پذیرش این حجم از قاچاق کالا؛ حدود یک میلیون فرصت شغلی در حوزه تولید لوازم خانگی را از دست داده‌ایم.»

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 68 views بار دسته بندی : اقتصادی تاريخ : 12 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.