خبرگزاری بیان چگونه دکتر فوق تخصص ارتوپد خوب در ایران را پیدا کنیم؟ - بیان

افراد اغلب زمانی که آسیب می‌بینند یا زمانی که به بیماری مزمنی مانند آرتریت یا کمردرد مبتلا هستند به دکتر ارتوپد مراجعه می‌کنند.

ارتوپدی رشته‌ای از پزشکی است که بر بیماری‌ها و شرایطی که بر سیستم اسکلتی عضلانی تأثیر می گذارد می‌پردازد. اندام‌های سیستم اسکلتی عضلانی عبارتند از:

  • استخوان‌ها؛
  • ماهیچه‌ها؛
  • رباط‌ها و تاندون‌ها؛
  • مفاصل؛
  • اعصاب.

در این مقاله، ما به بررسی روش‌های تشخیصی و درمانی که متخصص ارتوپد انجام می‌دهند، بیماری‌هایی که درمان می‌کنند و چگونگی پیدا کردن دکتر متخصص ارتوپد مناسب برای شما خواهیم پرداخت.

دکتر ارتوپد چه بیماری‌هایی را درمان می‌کند؟

پزشکان ارتوپد انواع مختلفی از بیماری‌ها را درمان می‌کنند، از جمله:

  • شکستگی استخوان؛
  • کشش‌های عضلانی؛
  • درد مفاصل یا کمر؛
  • آرتروز؛
  • سندرم تونل کارپال؛
  • آسیب‌های تاندون‌ها یا رباط‌ها، مانند رگ به رگ شدن، تاندونیت، و پارگی ACL؛
  • ناهنجاری‌هایی مانند پاچنبری و پاشنه پا؛
  • سرطان استخوان.

دلیل دیگری که مردم به دکترهای ارتوپد مراجعه می‌کنند، دریافت و بررسی نظر دوم یک متخصص در رابطه با نوع بیماری و حتی روند درمانی بیماری است. چرا که خوب است همیشه به متخصصانی مراجعه شود که هر روز شرایط یا آسیب‌هایی مشابه روبه‌رو می‌شوند و تجربه کافی در تشخیص و درمان بیماری دارند.

اگر به یک بیماری ارتوپدی مزمن مبتلا هستید یا فکر می کنید ممکن است به یک بیماری ارتوپدی مزمن مبتلا باشید یا از آسیب وارده به عضلات، استخوان‌ها، مفاصل یا بافت همبند رنج می‌برید، به دکتر ارتوپد مراجعه کنید.

انواع روش‌های درمانی که دکتر ارتوپد در نظر می‌گیرند کدامند؟

پزشکان ارتوپد انواع مختلفی از درمان‌ها و روش‌ها را برای بهبود شرایط بیماران در نظر می‌گیرند. از جمله:

  • درمان‌های غیر جراحی:

به این نوع درمان‌ها، درمان‌های محافظه کارانه نیز گفته می‌شود. دکتر ارتوپد اغلب قبل از توصیه جراحی، بر روش‌های درمانی غیرجراحی تمرکز می کنند.

برخی از انواع درمان‌های غیرجراحی عبارتند از:

  • تمرینات ورزشی: پزشک ارتوپد شما ممکن است تمرینات یا کشش‌های خاصی را برای کمک به حفظ یا بهبود قدرت، انعطاف پذیری و دامنه حرکتی شما در یک ناحیه خاص توصیه کند.
  • استراحت: گاهی اوقات جلوگیری از فشار اضافی به یک ناحیه می‌تواند به بهبود درد و مشکل آن ناحیه کمک کند. نمونه‌هایی از تکنیک‌های ثابت نگه داشتن شامل بریس، آتل و گچ است.
  • مصرف برخی داروها: پزشک ارتوپد شما ممکن است داروهای خاصی را برای کمک به تسکین علائمی مانند درد و تورم توصیه کند. برخی از نمونه‌ها شامل داروهای بدون نسخه مانند ایبوپروفن و آسپرین است. دکتر ارتوپد ممکن است داروهای تجویزی خاصی مانند کورتیکواستروئیدها و داروهای ضد التهابی را نیز تجویز کنند.
  • تغییر سبک زندگی: پزشک ارتوپد نیز ممکن است در ایجاد تغییرات در سبک زندگی به شما کمک کند. این تغییرات می‌تواند شامل اصلاح فعالیت بدنی، رژیم غذایی و روش‌های ورزش برای جلوگیری از تشدید آسیب یا شرایط باشد.
  • درمان‌های جراحی:

گاهی اوقات یک وضعیت یا آسیب با اقدامات محافظه کارانه بهبود نمی‌یابد. در این موارد، پزشک ممکن است جراحی را توصیه کند. برخی از نمونه‌هایی از عمل‌های انجام شده توسط جراح ارتوپد عبارتند از:

  • تعویض مفصل: جراحی تعویض مفصل شامل تعویض قسمت‌هایی از مفصل بوده که آسیب دیده یا دچار مشکل شده‌اند. این مشکل معمولاً به دلیل آرتریت ثانویه اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال می‌توان به تعویض زانو و جراحی تعویض مفصل ران اشاره کرد.
  • تثبیت داخلی: تثبیت داخلی شامل قرار دادن پین‌ها، پیچ‌ها، صفحات و میله‌ها برای کمک به نگه داشتن استخوان‌های شکسته در زمان بهبودی است.
  • پیوند: این مورد شامل استفاده از مواد پیوند استخوان به همراه نوعی تثبیت داخلی برای اتصال دو استخوان به یکدیگر است. هنگامی که بافت استخوانی بهبود می‌یابد، به یک استخوان تبدیل می‌شود. این تکنیک اغلب در جراحی گردن و ستون فقرات استفاده می‌شود.
  • استئوتومی: استئوتومی نوعی جراحی که شامل بریدن بخشی از استخوان و سپس جابجایی آن است. گاهی اوقات ممکن است از این نوع جراحی برای درمان آرتروز استفاده شود.
  • ترمیم بافت نرم: این نوع جراحی برای ترمیم ماهیچه‌ها، رباط‌ها یا تاندون های آسیب دیده شدید استفاده می‌شود.
  • جراحی رهاسازی: این یک نوع جراحی است که برای سندرم تونل کارپال انجام می‌شود. با کاهش فشار روی عصب مدیان به تسکین علائم کمک می‌کند.

چه زمانی باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنم؟

در شرایطی که هر یک از موارد زیر را تجربه می‌کنید لازم است که با یک دکتر ارتوپد قرار ملاقات بگذارید:

۱-     تورم مفصل

در بافت‌های نرم اطراف مفاصل، زمانی که مایع در بافت‌ها جمع می‌شود، تورم ایجاد می‌شود. تورم مفاصل مستلزم ارزیابی ارتوپدی است، به خصوص اگر همراه با درد باشد. همچنین در صورت داشتن تب همراه با تورم مفاصل، مراجعه به پزشک ضروری است.

این تورم می‌تواند در اثر تروما، عفونت‌های باکتریایی یا آرتریت واکنشی یا مزمن ایجاد شود. استئوآرتریت، نقرس، آرتریت سپتیک و آرتریت پسوریاتیک شرایط دیگری هستند که می ‌منجر به تورم مفاصل شوند.

علل نادر تورم مففاصل نیز عبارتند از اسپوندیلیت آنکیلوزان، تب روماتیسمی و کم کاری غده تیروئید.

۲-     کمر درد

هر کسی ممکن است از کمردرد رنج ببرد. طبق آمار، ۸۰ درصد از افراد، از جوان تا مسن، از درد در قسمت فوقانی یا پایین کمر رنج می‌برند. کمردردهای خفیف می توانند ناشی از فعالیت های روزمره زندگی مانند ایستادن در آشپزخانه، بلند کردن وزنه و ورزش‌های بیش از حد علاوه‌بر نشستن طولانی مدت باشند.

۳-     درد مفاصل مداوم یا مزمن

درد مفاصل طولانی مدت یک علامت هشدار دهنده است. مزمن به دردی اطلاق می شود که سه تا شش ماه طول می‌کشد یا هرگز از بین نمی‌رود. این درد ممکن است نشان دهنده تورم یا التهاب در اطراف مفاصل باشد؛ همچنین ممکن است نشان دهد که استخوان‌های مفاصل به یکدیگر ساییده می‌شوند. همه این علائم و نشانه‌ها ممکن است نشان دهنده آرتروز باشد.

زنان بیشتر از مردان به آرتروز مبتلا می‌شوند. با افزایش سن افراد، احتمال ابتلا به آرتروز نیز افزایش می‌یابد. با این حال، افراد زیر ۲۰ سال بسته به برخی عوامل ممکن است به آرتریت مبتلا شوند. سایر عوامل برای ابتلا به آرتریت عبارتند از اضافه وزن، آسیب‌های مفصلی در گذشته و خم شدن مکرر مفصل در حین انجام یک کار روزانه یا در محل کار.

تجربه درد برای چند روز یک چیز است، اما درد مداوم برای چندین هفته یا ماه باید خیلی سریع بررسی شود.

۴-     مشکل در بالا رفتن از پله‌ها

بسیاری از افرادی که از مشکلات مربوط به زانو رنج می‌برند، بالا و پایین رفتن از پله را دشوار می‌دانند.

آرتریت خفیف و از بین رفتن بالشتک محافظ مفاصل زانو می‌تواند بالا رفتن از پله‌ها را بسیار دشوار کند. بنابراین، اگر در حین استفاده از پله‌ها حتی اندکی ناراحتی یا درد داشتید، باید به پزشک ارتوپد مراجعه کنید و قبل از تشدید ناراحتی اقدام کنید.

۵-     گردن درد

استفاده طولانی مدت از رایانه و گوشی هوشمند که عضلات گردن را تحت فشار قرار می‌دهد، می‌تواند باعث درد گردن شود. این نوع گردن درد به دلیل خستگی بیش از حد در منزل با استراحت و مسکن‌های خفیف قابل درمان است.

اما اگر درد گردن شما چند روز طول بکشد و با بی‌حسی یا ضعف در دست یا بازو، سردرد یا درد شانه همراه باشد، باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. برخی از شایع‌ترین علل افزایش و مداوم درد گردن عبارتند از آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت (خار استخوان) و فتق دیسک (باعث فشردگی عصب). به ندرت، افزایش درد در گردن هم می‌تواند نشانه‌ای از بیماری‌های جدی تری مانند سرطان و مننژیت باشد.

۶-     مچ پا پیچ خورده

هنگامی که رباط‌های نگهدارنده مچ پا پاره شده یا آسیب می‌بینند، مچ پا دچار رگ به رگ شدن می‌شود. اگرچه پیچ خوردگی مچ پا آسیب‌های مکرری است که در اثر دویدن، آهسته دویدن، راه رفتن در زمین‌های ناهموار یا پا گذاشتن روی یک جسم ایجاد می‌شود، اما در ورزش نیز شایع است.

اگر درمان مناسب دریافت نشود، می‌توانند باعث درد فلج کننده و منجر به شرایطی مانند آرتریت پس از سانحه شوند.

بسته به شدت پارگی رباط، حساسیت، بی ثباتی مچ پا، و تورم در مچ پا، پزشکان ارتوپد می‌توانند در بهبودی و بازگشت به فعالیت‌های عادی در عرض ۶ تا ۱۲ هفته کمک کنند. برای جلوگیری از پیچ خوردگی‌های مکرر و بی ثباتی مچ پا، داروهای غیر استروئیدی، کفش های انعطاف پذیر و ساپورت‌های مچ پا نیز پیشنهاد می‌شود.

۷-     عضلات سفت، ضعیف و کبود شده

اگر اخیراً آسیب دیده‌اید و اکنون با تورم، درد و تغییر رنگ مایل به آبی در اطراف نقطه آسیب دیده مواجه هستید، ممکن است دچار کوفتگی عضلانی شده باشید. این اتفاق زمانی می‎‌افتد که بدن با یک جسم سخت برخورد می‌کند یا زمانی که یک جسم صاف به عضله برخورد کرده باشد.

۸-     شکستگی

شکستگی زمانی رخ می‌دهد که استخوان در اثر فشار بیش از حد ترک بخورد یا بشکند. علاوه‌براین، تروما با نیروی بلانت، بیماری‌های دژنراتیو استخوان مانند پوکی استخوان و آسیب حرکتی مکرر پهمگی می توانند منجر به شکستگی شوند.

شکستگی‌های درمان‌نشده می‌توانند منجر به از دست دادن خون شوند، زیرا استخوان‌ها به میزان زیادی از رگ‌های خونی تامین می‌شوند. همچنین اگر استخوان بلند در نزدیکی صفحه رشد مفصل بشکند، می‌تواند رشد استخوان را در کودک متوقف کند. شکستگی‌ها همچنین می‌توانند منجر به آسیب به ساختار اطراف یا اندام‌ها و بافت های زیرین شوند.

۹-     درد استخوان

بر خلاف درد عضلات و مفاصل، درد استخوان یک ناراحتی شدید است که در یک یا چند استخوان احساس می شود. استئوپنی (توده استخوانی کم)، کمبود مواد معدنی، پوکی استخوان (استخوان‌های شکننده)، سرطان‌ها، جراحات و بیماری‌هایی که جریان خون به استخوان‌ها و بافت‌های استخوانی را مختل می‌کنند، همگی می‌توانند از عوامل اصلی درد استخوان باشند.

درد مداوم حتی در حالت استراحت، کاهش دامنه حرکتی، حالت قوز کرده، خستگی، کاهش تدریجی قد و کاهش وزن غیرقابل توضیح، همگی از علائم هشدار دهنده درد استخوان هستند. بارداری همچنین می تواند باعث درد استخوان شود که به آن درد کمربند لگنی مرتبط با لگن (PPGP) نیز می گویند.

به ندرت، استئومیلیت (عفونت استخوان و مغز) و لوسمی (سرطان خون) نیز با درد استخوان مرتبط هستند. بنابراین نباید درد استخوان را نادیده گرفت و در اسرع وقت به پزشک مراجعه کرد.

۱۰- بی ثباتی در راه رفتن

هنگامی که مشکلی در سیستم اسکلتی عضلانی شما وجود داشته باشد، مشکلات مربوط به تعادل و حرکت می‌تواند ایجاد شود. این مشکلات اغلب نشانه ای از مشکلات پا یا مچ پا هستند. بی ثباتی در راه رفتن وعدم تعادل همچنین می‌تواند منجر به آسیب به سایر قسمت‌های بدن شما شود.

برخی از بیماری های رایج ارتوپدی که ممکن است باعث بی ثباتی در راه رفتن شوند عبارتند از:

  • آسیب عصبی؛
  • ضعف عضلانی؛
  • اسکلروز چندگانه؛
  • بیماری پارکینسون؛
  • درد مفاصل؛
  • پیچ خوردگی و شکستگی مچ پا؛
  • آرتروز.

۱۱- سوزن سوزن شدن یا بی حسی دست‌ها و پاها

احساس سوزن سوزن شدن دست‌ها، پاها یا هر دو یک علامت بسیار شایع و ناراحت کننده است. گاهی اوقات این گزگز بی ضرر بوده و فقط برای مدت کوتاهی باقی می‌ماند. به عنوان مثال، اگر بازوی شما زیر سرتان باشد، ممکن است هنگام چرت زدن به اعصاب فشار وارد شود.

سوزن سوزن شدن اغلب می‌تواند شدید یا مداوم باشد. علاوه‌براین، علائم دیگری مانند درد، بی حسی، خارش و تحلیل عضلانی نیز ممکن است همراه با آن باشد. در این شرایط، سوزن سوزن شدن ممکن است نشانه آسیب عصبی باشد که می‌تواند در اثر شرایط مختلف، از جمله بیماری های سیستمیک مانند مولتیپل اسکلروزیس، دیابت، آسیب های استرس مکرر، آسیب های تروماتیک، عفونت های باکتریایی یا ویروسی و قرار گرفتن در معرض مواد سمی ایجاد شود.

۱۲- درد در حرکات

مفاصل ما علیرغم اینکه برای حرکت طراحی شده‌اند، فقط می‌توانند مقدار مشخصی از حرکت‌های تکراری را تحمل کنند. اگر از نظر جسمی شغل سختی دارید یا درگیر ورزشی هستید که شامل حرکات تکراری است، ممکن است درد مفاصل را تجربه کنید. آسیب‌های ناشی از حرکات تکراری معمولاً شانه، مچ دست، دست و آرنج را درگیر می‌کند. با این حال، این دردها همچنین می‌توانند در پشت، گردن، لگن و زانو نیز رخ دهند.

در چه شرایطی نیاز به مراجعه به پزشک ارتوپد خواهید داشت؟

اگر موارد زیر را دارید ممکن است نیاز به مراجعه به پزشک ارتوپد داشته باشید:

  • درد یا تورم در استخوان، مفصل یا عضله که مداوم، عود کننده است یا به مراقبت های خانگی پاسخ نمی‌دهد؛
  • کاهش قابل توجه در تحرک یا دامنه حرکتی یک مفصل، مانند زانو، آرنج یا شانه؛
  • مشکل در انجام فعالیت‌های روزانه؛
  • علائم مرتبط با عصب، مانند بی حسی و سوزن سوزن شدن در بازوها یا پاها؛
  • آسیب به استخوان یا مفصل که نیاز به توجه متخصص دارد.

چگونه یک پزشک ارتوپد پیدا کنیم؟

اگر نیاز به مراجعه به پزشک ارتوپد دارید، این چند مرحله است را انجام دهید:

  • با پزشک عمومی صحبت کنید: پزشک عمومی شما ممکن است بتواند شما را به یک جراح ارتوپد در منطقه خود ارجاع دهد.
  • از دوستان یا اعضای خانواده بپرسید: اگر یکی از نزدیکان شما شرایط مشابهی داشته است، ممکن است بتواند جراح ارتوپدی را که تجربه خوبی با آن داشته است، به شما معرفی کند.
  • نظرات آنلاین را بخوانید یا از رسانه‌های اجتماعی استفاده کنید: بررسی‌های آنلاین ممکن است بینشی در مورد توانایی‌ها و میزان موفقیت جراح ارتوپد در درمان شرایط مختلف به شما ارائه دهد. همچنین استفاده از برخی اپلیکیشن‌ها و پلتفرم‌های آنلاین پزشکی می‌تواند در پیدا کردن دکتر ارتوپد مناسب به شما کمک کنند. یکی از این پلتفرم‌های کاربردی دکترتو است که در ادامه بیش از این درباره فواید آن توضیح خواهیم داد.

دکترتو چگونه در پیدا کردن دکتر ارتوپد کمک خواهد کرد؟

همانظور که پیش از این به طور مختصر توضیح دادیم، دکترتو یک پلتفرم آنلاین پزشکی است. به کمک این فضای آنلاین می‌توانید اقدام به یاقتن مناسب‌ترین پزشک برای خود کنید.

برای پیدا کردن مناسب‌ترین دکتر ارتوپد برای خود، می‌توانید با اعمال برخی فیلترها، پزشک مناسب خود را بیابید. مثلا تخصص پزشک، شهر، تاریخ مراجعه و حتی بیمه‌هایی که طرف قرارداد پزشک هستند. در سایت دکترتو می توانید از بهترین دکترهای متخصص ارتوپد بوشهر، دکتر ارتوپد بندرعباس و دکتر ارتوپد ارومیه

به شما پیشنهاد می‌کنیم با مراجعه به این پلتفرم از سایر خدمات و نیز فیلترهای آن مطلع شوید.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 501 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 15 آگوست 2023 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.

برچسب ها