خبرگزاری بیان آمریکا تعداد کلاهک‌های هسته‌ای خود را اعلام کرد - بیان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از آسوشیتدپرس، وزارت امور خارجه آمریکا تعداد کلاهک‌های هسته‌ای موجود در این کشور را اعلام کرد.

این اقدام در راستای این ادعا صورت گرفته است که چنین حرکتی از ناحیه آمریکا به تلاش‌های جهانی برای کنترل گسترش چنین سلاح‌هایی کمک می‌کند.

مطابق گزارش وزارت خارجه آمریکا در این رابطه، تعداد کلاهک‌های هسته‌ای این کشور از جمله آن‌هایی که هم اکنون فعال هستند و آن‌هایی که برای طولانی مدت ذخیره شده‌اند به رقم ۳ هزار و ۷۵۰ مورد در پایان سپتامبر سال ۲۰۲۰ می‌رسد.

رقم فعلی فقط کمی کمتر از تعداد ۳ هزار و ۸۰۵ کلاهکی است که در سال قبل از آن اعلام شده بود.

آخرین باری که دولت آمریکا تعداد کلاهک‌های هسته‌ای این کشور را اعلام کرده بود مربوط به ماه مارس سال ۲۰۱۸ است. این تعداد در آن زمان ۳ هزار و ۸۲۲ مورد عنوان شده بود که مربوط به اوایل ریاست جمهوری «دونالد ترامپ» رئیس جمهور سابق این کشور است که پس از آن نیز تعداد کلاهک‌ها را مخفی نگاه داشت و از اعلام آن‌ها خودداری می‌کرد.

پیشتر «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانسی مطبوعاتی در ماه فوریه مدعی شده بود: بایدن این مسئله را به صراحت گفت و آن این است که آمریکا یک ضرورت امنیت ملی و یک مسئولیت اخلاقی برای کاهش و در نهایت از بین بردن تهدید ناشی از سلاح‌های کشتار جمعی دارد.

موارد فوق در حالی مطرح شده‌اند که چند روز قبل، «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه و مذاکره کننده ارشد هسته‌ای و موشکی روسیه پس از نشست اخیر با مقامات آمریکایی اعلام کرده بود که مسکو و واشنگتن هنوز اختلافات زیادی در زمینه ثبات راهبردی دارند.

ریابکوف پس از پایان دور دوم مذاکرات با آمریکا در جمع خبرنگاران اعلام کرد که روسیه و آمریکا در این مذاکرات همه مسائل مربوط به ثبات راهبردی و کنترل تسلیحات را بررسی کردند و اگرچه در این مذاکرات در ارتباط با برخی مسائل با طرف آمریکایی پیشرفت‌هایی حاصل شد، اما همچنان در برخی حوزه‌ها اختلافات زیادی باقی مانده است.

«جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا و «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه که کشورهایشان ۹۰ درصد تسلیحات هسته‌ای جهان را در اختیار دارند، در دیدار ماه ژوئن خود در ژنو توافق کردند «گفتگو‌های ثبات راهبردی» را آغاز کنند.

مذاکرات مذکور که هدف اصلی آن کنترل تسلیحات هسته‌ای است، در ماه ژوئیه آغاز شد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 239 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 12 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.