خبرگزاری بیان اجرای طرح پژوهشی مطالعات اولیه اکتشاف نفت و گاز در شمال غرب کشور از سوی محققان تبریزی - بیان

به گزارش گروه استان‌های خبرگزاری دانشجو، طرح پژوهشی مطالعات اولیه اکتشاف نفت و گاز در شمال غرب کشور توسط محققان دانشگاه صنعتی سهند و با همکاری دانشگاه تبریز با موفقیت انجام شد.

این طرح که پوشش‌دهنده استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، زنجان، کردستان و همدان بود، برای مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران انجام شد. برای اجرای این طرح، از داده‌ها و اطلاعات متعدد از قبیل داده‌های ژئوفیزیک هوایی، تصاویر ماهواره‌ای و نقشه‌های زمین‌شناسی در مقیاس‌های متعدد استفاده شد و در مرحله بعدی، اقدام به برداشت‌های میدانی و صحرایی در این استان‌ها شد.

رضا فلاحت مجری این طرح گفت: در مرحله اول این پروژه، اقدام به تهیه نقشه جامع گسل‌های اصلی و فرعی، گنبد‌های نمکی و ساختار‌های زمین‌شناسی شمال غرب کشور شد که با تلفیق تمامی اطلاعات قبلی و اطلاعات برداشت شده در این پروژه انجام شد. سپس تاریخچه تشکیل ساختمان‌های زمین‌شناسی و حوضه‌های رسوبی این ناحیه بررسی شدند و تاثیر گسل‌ها، گنبد‌های نمکی، فاز‌های کوهزایی و بقیه عوامل تکتونیکی در تشکیل حوضه‌های رسوبی منطقه و تغییرات آن در طول زمان مطالعه شد.

وی افزود: طبق بررسی‌های انجام گرفته، سازند قم (معادل سازند آسماری) به عنوان سنگ مخزن مستعد و سازند قرمز بالایی به عنوان پوش سنگ انتخاب شدند. نتایج مطالعات نشان داد که عمق، ضخامت و گسترش سازند قم در دو منطقه بستان‌آباد-سراب و میانه-زنجان مناسب برای تشکیل احتمالی مخازن نفت و گاز بوده است و همچنین ساختمان‌های مناسب تجمع هیدروکربور در این دو منطقه وجود دارد. در ادامه، حوضه‌های رسوبی این دو منطقه تحلیل شد و مدل‌های تکتونواستراتیگرافی آن‌ها ارائه شد.

مجری این پروژه اظهار امیدواری کرد و گفت: عملیات با تمرکز و جزئیات بالا در این دو پتانسیل نفتی معرفی شده ادامه یابد تا انشاالله منجر به کشف و تولید نفت و گاز گردد تا کمکی در راستای توسعه پایدار این مناطق باشد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 165 views بار دسته بندی : دسته‌بندی نشده تاريخ : 14 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.