خبرگزاری بیان از گفت‌و‌گوی ایران و عربستان سعودی استقبال می‌کنیم - بیان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشج، «مارک برایسون ریچاردسون» سفیر انگلیس در عراق امروز (سه شنبه) با «قاسم الاعرجی» مشاور امنیت ملی عراق در بغداد دیدار و گفتگو کرد.

به نوشته خبرگزاری رسمی عراق (واع) برایسون در این دیدار گفت که انگلیس از گفتگو‌های جاری میان ایران و عربستان استقبال می‌کند و امیدوار است که این گفتگو‌ها با تمامی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس صورت گرفت تا امنیت و ثبات در منطقه به وجود آید.

در این دیدار همچنین روابط عراق و انگلیس و راه‌های توسعه آن در راستای منافع دو کشور و همچنین توسعه امنیت و ثبات در منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

قاسم الاعرجی گفت که عراق برای توسعه روابطش با انگلیس علاقه‌مند است و تلاش دارد در تمامی زمینه‌ها به خصوص در حوزه تسهیل ارائه گذرنامه به عراقی‌ها برای ورود به خاک انگلیس، آن را توسعه دهد.

در این دیدار همچنین راه‌های همکاری مشترک عراق و انگلیس در حوزه فرهنگی و اقتصادی، همکاری اطلاعاتی و امنیتی در راستای مبارزه با تروریسم، پرونده پناهندگان و لزوم برگزاری موفقیت‌آمیز انتخابات پارلمانی پیش روی عراق مورد بررسی قرار گرفت. انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق قرار است در روز ۱۸ مهر ماه برگزار شود.

استقبال سفیر انگلیس از گفتگو‌های ایران و عربستان در حالی است که روز گذشته نیز «راب مالی»، نماینده ویژه امور ایران در وزارت خارجه آمریکا از گفتگو‌های مستقیم میان جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی استقبال کرده و در صفحه توئیتر خود نوشت: «ما از اعلام گفتگو‌های مستقیم توسط عربستان سعودی با دولت جدید جمهوری اسلامی ایران استقبال می‌کنیم. امیدواریم گفتگو‌ها باعث کاستن از تنش‌ها و رفع نگرانی‌های دیرپای منطقه‌ای شود. بازگشت کامل و دوجانبه به برجام از این تلاش‌های منطقه‌ای حمایت خواهد کرد.»

«فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی روز یکشنبه گفتگو‌ها میان ریاض و تهران را تأیید کرده و ابراز امیدواری کرده بود که در جریان گفتگو‌ها مسائل فیمابین حل شود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: «گفتگو‌ها با عربستان در بهترین وضعیت خود در حال پیگیری است. چند دور گفتگو در بغداد در مورد موضوعات منطقه‌ای و دوجانبه انجام شده. هیچ پیش شرطی از سوی دو طرف مطرح نیست و تلاش داریم در چارچوب مرضی الطرفین به آغاز یک روابط پایدار برسیم. اعزام هیأتی از عربستان به ایران تأیید نمی‌شود.»

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 227 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 12 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.