خبرگزاری بیان تداوم تظاهرات مخالفان واکسن در شهرهای اروپایی - بیان

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، از دسامبر ۲۰۱۹ (آذر ۱۳۹۸) تا امروز ۱۰ اکتبر ۲۰۲۱ (۱۸ شهریور ۱۴۰۰) کمتر از سه ماه تا دوساله شدن ویروس کرونا باقی مانده است. از روزی که نخستین مورد ابتلا به ویروس ناشناخته کرونا در شهر ووهان چین ثبت شد تا امروز که بیش از ۲۳۸ میلیون و ۳۷۸ هزار نفر در ۲۲۱ کشور جهان و بیش از ۶۰ میلیون و ۲۹۱ هزار نفر در اروپا درگیر این بیماری شده اند.

شیوع ویروس ناشناخته کرونا هر چند جهان را به کشف تاریخ‌سازِ هر چند نصفه و نیمه و در اصطلاح «واکسن» در عرض حدود یکسال نائل کرد، اما حتی دستپاچگی دولت‌های اروپایی پس از کشف، در تامین، احتکار و حتی انقضای محموله‌ها تا کنون نتوانسته است شهروندان برخی کشور‌های قاره سبز را برای دریافت واکسن متقاعد کند.

علاوه بر اعتراض‌های عمدتا آهسته، اما پیوسته مخالفان واکسن در شهر‌های اروپایی، الزام برخورداری از گواهینامه‌های سلامت به منظور ارائه خدمات گوناگون به دردسری مضاعف و بهانه‌ای برای مخالفت گروه‌هایی از شهروندان اروپایی تبدیل شده است.

تظاهرات سراسری در فرانسه علیه گذرنامه سلامت برای سیزدهمین هفته متوالی که به شلیک گاز اشک آور از سوی نیرو‌های امنیتی به معترضان منجر شد و تجمع دیروز /شنبه/ هزاران شهروند ایتالیایی در اعتراض به تمدید صدور گواهی سلامت کووید-۱۹ در شهر رم تازه‌ترین اخبار انعکاس داده شده در رسانه‌های اروپایی است.

در تظاهرات روز شنبه نیز مانند هفته‌های گذشته، معترضان ایتالیایی با در دست گرفتن پلاکاردهایی، آزادی و اختیار در قبال دریافت واکسن کرونا را خواستار شدند و صدور گذرنامه سلامت را تبعیض علیه شهروندان دانستند.

کسانی که واکسن کرونا و این گذرنامه را دریافت نکرده باشند از ورود به رستوران‌ها و رفتن به مسافرت محروم می‌شوند.

اعتراض شهروندان رم در حالی برگزار شد که ایتالیا قرار است در راستای تسریع روند واکسیناسیون و مهار شیوع بیماری کرونا، به اولین کشور اتحادیه اروپا تبدیل شود که همه کارگران را مجبور به داشتن «گواهی سبز» واکسن کرونا می‌کند.

معترضان هلندی نیز کمتر از یک ماه قبل در اعتراض به ارائه گواهی سلامت به عنوان مدرکی دال بر اثبات واکسیناسیون کووید-۱۹ برای ورود به رستوران‌ها، سالن‌های تئاتر و تجمعات دیگر در این کشور تظاهرات کردند.

تداوم دردسرهای مخالفان واکسن در شهرهای اروپایی

انجمن صنعت مهمان خانه‌های هلند اعلام کرد بیش از ۴۰ درصد از مالکان رستوران‌ها قصد ندارند از مشتریان خود گواهینامه واکسیناسیون بگیرند.

این انجمن تاکید کرد بسیاری از مشاغل این الزام را ابزاری سیاسی با هدف افزایش واکسیناسیون تلقی می‌کنند.

گواهی سلامت، یک تاییدیه دیجیتالی یا کاغذی است که نشان می‌دهد فردی حداقل یک دز واکسن کرونا را دریافت کرده است، آزمایش آن منفی بوده و یا اخیراً از ویروس بهبود یافته است. این گواهی در ابتدا برای سهولت سفر بین کشور‌های اتحادیه اروپا طراحی شده بود.

بی اعتمادی عمومی

تارنمای اسپانیایی بی‌بی‌سی پیشتر در گزارشی با عنوان دلایل تاخیر اتحادیه اروپا در پیشبرد طرح‌های واکسیناسیون، فراتر از مشکلات لجستیکی، از بی اعتمادی مردم به واکسن‌ها به عنوان یکی از علل این امر نام برد و نوشت: حقیقت این است که بسیاری از اروپایی‌ها خواه به دلیل نظریه‌های توطئه، ترس و یا اطلاعات نادرست نسبت به دریافت واکسن تردید دارند.

به نوشته بی بی سی وضعیت زمانی بدتر شد که در ماه ژانویه (دی و بهمن) شماری از مقامات اروپایی از جمله سران فرانسه، آلمان و ایتالیا توصیه کردند که افراد بالای ۶۵ سال از تریق واکسن آسترازنکا صرف نظر کنند.

این اظهار نظر‌ها در حالی مطرح شد که آژانس دارویی اروپا، تزریق این واکسن برای همه گروه‌های سنی را تایید کرده بود.

یک روز پس از تظاهرات دو ماه قبل در فرانسه، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور این کشور در انتقادی تند و توهین‌آمیز از معترضان به قوانین کرونایی دولت گفت تسلیم آن‌ها نخواهد شد.

«امانوئل مکرون» رئیس‌جمهوری فرانسه که حدود دو ماه قبل و یک روز پس از تجمع معترضان به محدودیت‌های کرونایی، در انتقادی تند از معترضان گفت تسلیم آن‌ها نخواهد شد. وی پیشتر در اظهار نظری غیر کارشناسانه، واکسن آسترازنکا برای افراد بالای ۶۵ سال را «تقریبا بی اثر» توصیف کرد. اظهاراتی که در آن زمان، انتقاد دولت انگلیس و پزشکان بریتانیایی را به همراه داشت.

مدت زیادی نگذشت که مکرون برای جبران گفته‌های قبلی، از واکسیناسیون شخص خود با واکسن آسترازنکا خبر داد تا اینکه دولت فرانسه در یکم مارس (۱۱ اسفند) اعلام کرد افراد سالمند می‌توانند این واکسن را دریافت کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 259 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.