خبرگزاری بیان دستور کاخ سفید برای ارسال اسناد حوادث ششم ژانویه به کنگره - بیان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، کاخ سفید روز جمعه دستور داد اسناد مرتبط با حوادث ششم ژانویه به کمیته منتخب کنگره تحویل داده شود.

به نوشته پایگاه خبری «هیل»، «جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید گفت، دولت «جو بایدن» رئیس جمهور آمریکا از تلاش‌های همه‌جانبه این کمیته حمایت می‌کند.

این مقام کاخ سفید گفت: «به‌عنوان بخشی از این رویه، رئیس جمهور تصمیم گرفت برای دور اول اسناد مربوط به کاخ سفید در دوره دونالد ترامپ که از طریق آرشیو ملی فراهم شده است، ادعای اختیارات اجرایی مطرح نشود».

ساکی تصریح کرد: «این دور اول از اسناد است و مسئله اختیارات اجرایی را به صورت مورد به مورد در نظر خواهیم گرفت. اما رئیس جمهور تصریح کرده که باور دارد اطلاع یافتن از اتفاقاتی که آن روز رخ داد و جلوگیری از تکرار آن، برای مردم آمریکا و کنگره اهمیت به‌سزایی دارد».

طبق اختیارات اجرایی که در قانون اساسی آمریکا درج شده است، رئیس جمهور می‌تواند بنا به صلاح‌دید خود، از انتشار اسناد و مدارک دولت و دستیابی قانون‌گذاران و مقامات قضایی به آن‌ها جلوگیری کند.

ساکی حدود دو هفته پیش اعلام کرده بود: «رئیس جمهور به این جمع‌بندی رسیده است که استفاده از اختیارات اجرایی اقدام مناسبی نیست» و بایدن تلاش خواهد کرد هر سند و مدرکی که کنگره آمریکا برای تحقیق درباره حوادث ششم ژانویه نیاز دارد در اختیار آن قرار دهد.

ترامپ پیش‌تر اعلام کرده بود با استفاده از اختیارات اجرایی، مانع از دسترسی کنگره به اسناد و مدارک مربوط به حوادث حمله به کنگره خواهد شد و بر این فرضیه قانونی اتکا کرده که بر اساس آن روسای جمهور و دستیارانش می‌توانند مانع از انجام تحقیقات کنگره حتی به مدت چند دهه شوند.

ترامپ در بیانیه‌ای نوشت: «ما با استفاده از امتیازات اجرایی و دیگر ابزارها، به صلاح کشور خود می‌جنگیم و در عین حال منتظریم که ببینیم آیا احضاریه برای گروه‌های “آنتیفا” و “جان سیاه‌پوستان اهمیت دارد” ارسال می‌شود که با مرگ و ویرانی موجب از هم پاشیدن شهر‌های تحت کنترل دموکرات‌ها در سرتاسر آمریکا شدند».

با این حال، «جیمی بی. راسکین» عضو دموکرات این کمیته کنگره و مدرس قانون اساسی به روزنامه واشنگتن پست گفت: «چیزی به اسم اختیارات اجرایی برای رئیس جمهور سابق وجود ندارد. چنین چیزی کاملاً بی‌اساس و نامربوط است».

دونالد ترامپ رئیس‌جمهور جنجالی سابق آمریکا از قبل از برگزاری انتخابات ۲۰۲۰ هر نتیجه‌ای غیر از پیروزی خودش را ناشی از تقلب انتخاباتی خوانده و با همین پیش‌فرض بعد از اعلام نتایج، پیروزی رقیب دموکراتش را نپذیرفت و علاوه بر طرح ادعای تقلب در انتخابات به روش‌های مختلف حقوقی و دادگاهی سعی کرد نتیجه را به چالش بکشد و به نفع خود تغییر دهد.

اوج این روند ششم ژانویه ۲۰۲۱ رخ داد، زمانی که کنگره در حال شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود. ترامپ از هوادارانش خواسته بود با تجمع مقابل کنگره، از تایید نتیجه ممانعت کنند. حامیان ترامپ، اما در جمعیت بسیار گسترده به کنگره حمله کردند و بعد از درگیر شدن با نیرو‌های امنیتی، راه خود را به درون ساختمان و اتاق‌های مختلف آن باز کردند. در جریان این حمله، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا استیضاح دوم او در کنگره را رقم زد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 232 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.