خبرگزاری بیان شیعه تعیین کننده نتیجه انتخابات پارلمان عراق است / به نظر نمی‌رسد جریان صدر بتواند اکثریت مجلس را بدست بیاورد - بیان

حسین رویوران کارشناس مسائل غرب آسیا در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو، درباره انتخابات پارلمانی عراق، گفت: علت انتخابات زودرس، اعتراضاتی بود که دو سال پیش در بغداد و محلات شیعه نشین اتفاق افتاد. اعتراضاتی که شروع شد کاملا به حق بود و ضد ناکارآمدی‌ها و فساد دولت انجام گرفت.

 

وی ادامه داد: الکاظمی هیچ کدام از شعارهای دولت انتقالی را محقق نکرد و همچنین با مفاسد دولتی برخورد نکرد. بنابر این به مرور مردم از اطراف دولت انتقالی پراکنده شدند و به مرور ارتباط دولت روی کار با آمریکایی‌ها مشخص شده و رابطه‌شان با حشد الشعبی ضعیف شد که متاسفانه تناقض دولت با حشد الشعبی باعث بروز مجدد گروهک‌های داعش در برخی محلات شد.

این کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: آقای مقتدی صدر دیروز اعلام کرد که می‌خواهیم در این دوره از داخل گروه صدر شخصی را انتخاب کنیم. صدر معتقد است نظام فاسد است و صدری‌ها باید بیایند تا این فساد را ریشه کن کنند؛ اما در دولت‌های مختلف نماینده آنان حضور داشته و کاری از پیش نبردند.

وی اضافه کرد: مقتدی صدر با شرایط ایده آل فاصله زیادی دارد و فکر نکنم اکثریت مجلس را بدست بیاورد.

رویوران با اشاره به اینکه شیعه تعیین کننده نتیجه انتخابات عراق است، گفت: اقدامات و نفوذ کشورهایی نظیر عربستان و امارات که حضور شیعه در عراق را برای خود تهدید می‌دانند، به جایی نمی‌رسد؛ تا به الان جریان‌های سکولار هنوز نتوانسته‌اند جامعه شیعه را چند دسته کنند.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات پارلمانی عراق در روز یکشنبه، بیان کرد: مشارکت بین مردم برای فردا به زیر ۵۰ درصد می‌رسد. یکی از دلایل کاهش این مشارکت این است که کارت‌های هوشمند مربوط به انتخابات هنوز درست بین مردم تقسیم نشده است.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 323 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 11 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.