خبرگزاری بیان صدر پیشتاز و مالکی شگفتی‌ساز؛ اولویت مقتدی خروج آمریکا از عراق - بیان

گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، امیر قشقایی، انتخابات پارلمانی با وجود مشارکت ۹ میلیونی و میانگین حضور ۴۱ درصدی مردم این کشور پای، صندوق‌های رای برگزار شد. بلافاصله پس از پایان انتخابات، رای شماری صندوق‌ها آغاز شد و در نهایت بعد از دو روز به طور قطعی اعلام شد که جریان صدر به رهبری «مقتدا صدر» با کسب ۷۳ کرسی بیشترین کرسی‌ها را از آن خود کرده است و این گونه جوانان صدری از همیشه بیشتر به آرزو‌های خود نزدیک شدند.

ائتلاف «تقدم» وابسته به «محمد الحبوسی» رئیس پیشین پارلمان از اهل سنت با کسب ۴۱ کرسی در رده دوم قرار گرفت و «ائتلاف دولت قانون» به ریاست «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق نیز با کسب ۳۷ کرسی، سومین گروهی است که بیشترین کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرده است. براساس نتایج اولیه اعلامی انتخابات پارلمانی عراق، «حزب دموکرات کردستان عراق» به ریاست «مسعود بارزانی» نیز در این انتخابات ۳۲ کرسی و ائتلاف «الفتح» به ریاست «هادی العامری» ۱۴ کرسی را از آن خود کرده اند. نماینده‌های مستقل و وابسته به اعتراضات اکتبر نیز توانسته اند در این دوره نماینده‌هایی به پارلمان برسانند.

نتیجه نهایی انتخابات عراق واضح می‌کند که جریان صدر به رهبری مقتدی صدر موفق شده تا پیروزی حداکثری را در پارلمان عراق به دست بیاورد و در نهایت خود را به فردی اثرگذار در آینده سیاسی عراق تبدیل کند.

 

 

لحظه رای دادن مقتدی صدر

 

با مرد قدرتمند عراق آشنا شویم

مقتدی صدر، شخصیت روحانی و سیاسی عراق که پیش‌تر حزبش توانسته بود در پی انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۸ عراق پیروزی قابل ملاحظه‌ای را کسب کند، رهبر بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمان عراق است، در جریان تحولات اخیر در عراق و تشدید احساسات ضد آمریکایی به دنبال اقدام تروریستی این کشور علیه فرودگاه بغداد که منجر به شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، «ابومهدی المهندس»، معاون فرمانده گروه مقاومتی «حشدالشعبی» و شماری از همراهانشان و نقض آشکار حاکمیت عراق منجر شد، با اعلام فراخوان تاریخی تظاهرات میلیونی در اعتراض به حضور نظامیان آمریکایی جریان ساز شد.

 

صدری‌ها پیروز بزرگ انتخابات عراق / وقتی نفوذ مقتدی صدر بیشتر می‌شود

مقتدی صدر پنجمین فرزند سید محمد صدر، از مراجع شیعه عراق در دهه ۱۹۹۰ میلادی بود، سیدمحمد صدر به همراه دو پسرش، در دوران حکومت حزب بعث به ریاست صدام حسین و برای دفاع از مظلومیت ایران، به شهادت رسیدند. مقتدی صدر به پیروی از پدرش سیدمحمد صدر، بر این اعتقاد است که مرجع تقلید بر همه امور مقلدانش ولایت دارد (ولایت فقیه) و باید در همه امور سیاسی و غیر سیاسی حضور فعال و تعیین‌کننده داشته باشد و در مواقع حیاتی به مرکزی برای هدایت مقلدان مذهبی در دفاع از ارزش‌های دینی و ملی بدل گردد و در مسایل حکومتی، قضایی، اجتماعی و شرعیِ همه امور ارشاد و اعمال نماید.

مقتدی در بیت رهبر انقلاب

عبارت مشهور صدر مبنی بر «صدام مار کوچک بود، اما آمریکا مار بزرگ است»، از جهت و رویکرد سیاسی وی خبر می‌دهد. مخالفت با مداخله کشور‌هایی خارجی در امور داخلی عراق، روابط حسنه با حزب الله لبنان، حمایت از «بشار اسد»، رئیس جمهور سوریه در جریان بحران این کشور، درخواستن خروج نظامیان آمریکایی از سوریه، محکوم کردن ترکیه به تفرقه افکنی در میان اقوام عراقی، … بخشی از رویکرد سیاسی صدر است. ضدیت وی با ادامه حضور نظامیان خارجی به ویژه آمریکایی در عراق پیامد‌هایی مانند تلاش برای ترور وی، دستگیری به بهانه‌های واهی، … را در پی داشته است.

 

صدری‌ها پیروز بزرگ انتخابات عراق / وقتی نفوذ مقتدی صدر بیشتر می‌شود

بسیاری از رهبران گروه‌های مختلف در عراق طی سال‌ها دیکتاتوری صدام از حمایت ایران برخوردار بوده‌اند. از بارزانی تا مقتدی صدر. در جنگ نجف ۲۰۰۴ جیش المهدی با آمریکایی‌ها، ایران به صورت نامه تلفنی برای حفظ جان سیدمقتدی به آیت‌الله العظمی سیستانی تأکید و سفارش می‌کند. علی لاریجانی در ۲۰۰۵ اظهار می‌دارد که مقتدی صدر از نیرو‌های فعال، پرتوان و خوش‌فکر در عراق و از بیت شریفی است و برای ایران هیچ چیزی مهم‌تر از داشتن همسایه‌ای امن نیست، وی ایران و عراق را متحد طبیعی یکدیگر دانست.

مقتدی سفر‌های معتددی نیز به تهران داشته که آخرین آن‌ها نیز حضور اون در بیت رهبر انقلاب برای عرض تسلیت شهادت سردار سلیمانی بود. سیدمحمد صادق صدر، پدر مقتدی صدر، گفته بودند که اگر بعثی‌ها من را کشتند، مردم به سمت آقای هاشمی‌شاهرودی یا سیدمرتضی حائری رجوع کنند. سیدمرتضی حائری، از مراجع عراق در قم هستند که رهبری پیشنهاد دادند مقتدی صدر برای گذراندن دوره تحصیلی به کلاس‌های مرتضی حائری بروند. رهبری به مقتدی صدر گفته بودند که شما فرزند خاندان بزرگی هستید و بهتر است که تحصیل کنید؛ ازاین‌رو، مقتدی برای دوره‌ای حدود سه‌سال‌ونیم برای تحصیل به قم رفت.

اگرچه او به تنهایی قادر به تشکیل پارلمان نیست، اما ترجیح می‌دهد ائتلاف خود را خارج از تحالف شیعه قرار دهد. او مدعی پرچم‌داری عدالت و مبارزه با فساد است و در این راه ممکن است گاهی مثل یک تکنوکرات رفتار کند. او تعامل با خارج از مرز‌های عراق را متفاوت از سیاست دولت قرار می‌دهد و کلاً می‌خواهد با همه و از همه متمایز باشد. مقتدی تاکنون یک ضدامریکایی ثابت‌قدم بوده است. هدف او از دیدار چند سال پیشش با بن سلمان نیز خودفروشی نبود، عراق را هم نمی‌فروشد. فقط خواست بگوید من خارج از دو قطبی ایران- عربستان قرار دارم و بازیکن آزاد هستم. او احمدی‌نژاد عراق است با همه محاسن، معایب، تضاد‌ها و تعارض‌ها. به گونه‌ای او می‌خواهد کلید تمامی در‌های سیاسی کشور عراق تنها در دست او باشد و نه هیچ کس دیگر.

نوری مالکی، پیروز دیگر انتخابات عراق را بهتر بشناسیم

نوری مالکی، نخست وزیر پیشین عراق و رئیس حزب دعوه عراق، اختلافات جدی در گذشته با مقتدی صدر و نیرو‌های جیش المهدی منتسب به جریان صدر داشت. مالکی قبلا در سمت نخست وزیر با شبه نظامیان مقتدی صدر جنگیده بود. اما چند سالیست که زمزمه‌های آشتی او با مقتدی در عراق به گوش می‌رسد و حالا به نظر می‌رسد اگر این دو می‌خواهند کشورشان را مسالمت آمیز اداره کنند باید با یکیگ کنار بیایند. نوری مالکی ارتباط خوبی با ایران دارد و به گفته خودش دوستی دیرینه‌ای نیز با آیت‌الله رئیسی و رهبر انقلاب دارد. مالکی در اخرین اقدام از گروه‌های مختلف حاضر در انتخابات عراق خواسته تا به خانه او روند و درباره نتیجه انتخابات عراق نشست گسترده‌ای را برگزار کنند. او همچنین گفته قصد دارد تا با پای کار آوردن گروه‌های شیعه و سنی بزگترین ائتلاف عراق را تشکیل دهد.

صدری‌ها پیروز بزرگ انتخابات عراق / وقتی نفوذ مقتدی صدر بیشتر می‌شود

برخی از نامزد‌ها و جریان‌های نزدیک به آمریکا در انتخابات۲۰۲۱ عراق با شکست سنگینی مواجه شده و نتوانستند به پارلمان راه یابند که یکی از مهمترین این چهره‌ها «عدنان الزرفی» استاندار پیشین استان نجف است. در مقابل، گروه‌های اسلامگرای شیعه از جمله جریان صدر، دولت قانون، الفتح، ائتلاف گروه‌های ملی (سید عمار حکیم)، جنبش حقوق (حسین مونس) و «العقد الوطنی» (فالح الفیاض) همچنان بیشترین آرای انتخاباتی را به دست آورده و می‌توانند به عنوان بزرگترین فراکسیون پارلمان، دولت آتی عراق را تشکیل داده دهند. در عین حال، گروه «چارچوب هماهنگی نیرو‌های شیعه» در عراق نیز با انتشار بیانیه‌ای نسبت به نتایج این انتخابات اعتراض و اعلام کرده است که تدابیر موجود را “برای جلوگیری از بازی با آرای رای دهندگان اتخاذ خواهد کرد”.

انتهای پیام/

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 486 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 15 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.