خبرگزاری بیان عراقی‌ها برای مرگ کالین پاول سوگواری نمی‌کنند - بیان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، پایگاه خبری میدل ایست آی در گزارشی با اشاره به مرگ «کالین پاول» وزیر خارجه دولت «جورج بوش» پسر نوشت، مطابق همیشه، مرگ یک شخصیت سیاسی بحث‌های زیادی را درباره میراث وی و آنچه که وی در دوران فعالیت سیاسی خود انجام داده است برانگیخته است.

این گزارش افزود: برای میلیون‌ها عراقی، کالین پاول یادآور مردی است دروغگو که برای تهدید نشان دادن حکومت صدام اطلاعات غلط و دروغی را در زمینه سلاح‌های کشتار جمعی عراق به سازمان ملل ارائه کرد.

ادعا‌های پاول درباره ارتباط رژیم صدام با القاعده و پنهانکاری درباره سلاح‌های کشتار جمعی در نهایت منجر به ترغیب جورج بوش برای حمله به عراق در سال ۲۰۰۳ شد و سال‌ها هرج و مرج و کشت و کشتار را در این کشور به بار آورد که تا همین امروز نیز ادامه دارد.

«کمال جابر» یک فعال سیاسی «ائتلاف دموکراتیک مدنی» در مبارزه علیه صدام در دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی و شاهد جنایت‌های زیادی از حکومت صدام بوده است. با این حال وی می‌گوید که جنگ آمریکا علیه عراق یک فاجعه بود.

جابر می‌گوید، از سال ۲۰۰۳ عراقی‌ها رنج بیشتری متحمل شده‌اند و علت آن نیز حمایت دولت‌های دموکرات و جمهوریخواه آمریکایی از سیاستمداران و دولتمردان فاسد عراقی است.

این فعال سیاسی عراقی با اشاره به افزایش رنج مردم عراق در دوران پس از اشغال آمریکا می‌گوید، «عراقی‌ها برای کالین پاول اشک نمی‌ریزند و سوگواری نخواهند کرد.»

شبکه «سی‌ان‌ان» روز دوشنبه به نقل از خانواده وی گزارش داد که پاول ۸۴ ساله بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان خود را از دست داد. به گفته خانواده پاول، او هر دو دُز واکسن کرونا ساخته شرکت فایزر را نیز دریافت کرده بود.

پاول اولین وزیر خارجه سیاه‌پوست آمریکا بود که در چند دولت جمهوری‌خواه آمریکا در شکل‌گیری سیاست خارجی کاخ سفید در اواخر قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم نقش ایفا کرد.

خبرگزاری آمریکایی «آسوشیتدپرس» نیز در گزارشی به واکنش مردم عراق به مرگ وزیر خارجه پیشین ایالات متحده پرداخت و افزود: خبر مرگ او در در روز دوشنبه در ۸۴ سالگی احساس خشم را در مردم عراق نسبت به این ژنرال و دیپلمات سابق آمریکایی، یکی از چندین مقام دولت بوش که آن‌ها وی را مسئول حمله فاجعه‌بار به رهبری ایالات متحده به کشورشان می‌دانند، برانگیخت؛ حمله‌ای که چندین دهه مرگ، هرج و مرج و خشونت را در عراق به همراه داشت.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 273 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 20 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.