خبرگزاری بیان واکسن گریزی، رفتاری هیجانی بدون هیچ گونه مستند علمی/ضرورت برخورد قاطع با عوامل تشویش اذهان عمومی! - بیان

در حال تکمیل /// واکسن گریزهابه گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ با شیوع بیماری کرونا در دنیا سبک زندگی همه مردم با تغییرات گسترده و فراوانی روبرو شد و بسیاری از افراد علاوه بر رنج بیماری، غم سنگین از دست دادن عزیزان خود را هم متحمل شدند.

از تجارت سازندگان و طراحان ویروس مرگبار کرونا و عاملان انتشار آن در جامعه و همچنین تلاش معدود کشورهایی چون آمریکا که سعی در انحصار واکسن کرونا داشتند که بگذریم تلاش اغلب دانشمندان پس از همه‌گیر شدن بیماری کرونا بر موضوع ساخت واکسن در مقابل این بیماری منحوس متمرکز شد و خوشبختانه تا کنون واکسن‌های خوب و موثری هم روانه بازار شده است.

 

عرض اندام واکسن گریزهای متوهم در مقابل علم!

اثربخشی واکسن‌های مشهور و به نامی چون سینوفارم، آسترزانکا، پاستوکوک، پاستور، اسپوتنیک و … در سراسر دنیا و واکسن‌های تولید داخل مثل واکسن برکت هم با دریافت تأییدیه‌های مورد نیاز و گذراندن انواع تست‌ موفق انسانی به تأیید رسیده است و بر هیچ کس پوشیده نیست.

طی همین مدت کوتاه که انواع واکسن روانه بازار شده است، میزان ابتلاء و مرگ و میر افرادی که هر دو دُز واکسن خود را دریافت کرده باشند، تا حد چشمگیری روند کاهشی داشته است.

همه پزشکان و متخصصان حوزه سلامت بر این عقیده هستند که بهترین نوع واکسن در دسترس ترین آن است و عموم مردم را به دریافت واکسن دعوت کرده‌اند اما عده‌ای بدون هیچ گونه آگاهی و دانشی سعی در عرض اندامی پوچ و متوهم در مقابل علم روز دارند.

همزمان با انجام واکسیناسیون عمومی در سراسر دنیا، جنبش‌های مختلفی در نقاط متعددی از کشورهای مختلف با هدف سوق مردم به واکسن گریزی و حتی در مواردی “واکسن ستیزی” راه افتاده است و روزانه بخشی از اخبار روزانه مرتبط با بیماری کرونا به مقاومت این افراد در دریافت واکسن خلاصه می‌شود.

در ایران هم عده‌ کمی از افراد بدون هیچ دلیل و محدودیت جسمی، همچنان در برابر تزریق واکسن مقاومت می‌کنند و البته تعداد آن‌ها زیاد نیست.

 

نتیجه یک نظر سنجی کوچک مرتبط با “واکسن گریزها”

در یک نظر سنجی داخلی که طی روزهای ۲۱ تا ۲۵ شهریور و با در نظرگرفتن جمعیت بالای ۱۸ سال کشور با نمونه ۱۵۸۱ نفر و به شیوه تلفنی گردآوری شده است علل مختلفی برای عدم موافقت افراد شرکت کننده در نظر سنجی در دریافت واکسن عنوان شده است.

نظرسنجی فوق توسط مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران(وابسته به جهاد دانشگاهی) انجام شده است و ۱۴.۲ درصد از شهروندان ایرانی بالای ۱۸ سال در این نظر سنجی گفته‌اند اصلا تمایلی به زدن واکسن کرونا ندارند.

علل متفاوتی برای عدم تمایل به دریافت واکسن کرونا در میان گروه‌های مختلف، اعلام شده است و در ادامه به تشریح برخی از این عوامل می‌پردازیم.

بر اساس نتایج نظر سنجی فوق مردان ۱۷.۲ درصد بیشتر از زنان ۱۱.۳ درصد گفته‌اند که تمایلی به واکسن زدن ندارند و این عدم تمایل به دریافت واکسن در گروه سنی زیر ۵۰ سال بیشتر از گروه سنی بالای ۵۰ درصد است و ۱۷ درصد مجموع آمار این نظر سنجی را در برمی‌گیرد.

۷ درصد مخالفان دریافت واکسن کرونا را هم افراد در گروه سنی بالای ۵۰ سال شامل می‌شود و مجردها با آمار ۱۷.۸ درصد بیش از متأهل‌ها واکسن گریز هستند.

تحصیلکرده ها شوق بیشتری برای دریافت واکسن دارند و آمار مخالفان واکسن که فاقد تحصیلات دانشگاهی هستند ۱۵.۷ درصد است و این در حالی است که آمار افراد دارای تحصیلات دانشگاهی مخالف با واکسن ۱۱.۳ درصد است.

در نظر سنجی فوق با وجود جامعه آماری کوچکی که مورد تحقیق واقع شده است نتایج جالبی به دست آمده است که اگر چه قابل تعمیم به همه افراد واکسن گریز نیست اما موارد عنوان شده در آن بی‌ارتباط با سایر اشخاصی که نظر مساعدی در دریافت واکسن ندارند هم نیست.

 

ضرورت برخورد قاطع با عوامل تشویش اذهان عمومی!

یکی از اقدامات و خدمات ارزنده دانشمندان در طول تاریخ به ویژه سالهای اخیر ساخت و تولید واکسن مرتبط با بیماری‌های همه‌گیری بوده است که تا پیش از آن جان بسیاری از افراد را گرفته و آن‌ها با ساخت واکسن مرتبط زندگی دوباره را به بشر هدیه داده‌اند.

مخالفت با تزریق واکسن تنها مختص بیماری کرونا نبوده و سرمنشاء این قبیل رفتارها به اقدامات عده‌ای از اشخاص سودجو و فرصت طلبی بازمی‌گردد که با شایعه سازیهای وهم آلود و گروگان گرفتن سلامت مردم سعی در رسیدن به اهداف خود و کسب سود بیشتر دارند و گاهی هم مثل شرایط فعلی با نشر اکاذیب، منجر به تشویش اذهان عمومی می‌شوند.

وظیفه متولیان حوزه سلامت و مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور است که با عاملان ایجاد استرس و افزایش ترس مردم در دریافت واکسن به طور قاطع و در چهارچوب قانون برخورد کنند تا حساب کار دست دلالانی که قصد ماهیگیری از این آب گل آلود را دارند بیاید.

 

آمار جهانی مبتلایان، قربانیان و فوتی‌های کرونا

شمار مبتلایان به بیماری «کووید-۱۹» در جهان تا امروز سه‌شنبه سیزدهم مهر ماه سال جاری، به ۲۳۶ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۷۲۱ نفر رسیده و مرگ چهار میلیون و ۸۲۳ هزار و ۳۵۹ نفر بر اثر ابتلا به این بیماری تأیید شده است.

۲۱۳ میلیون و ۲۵۳ هزار و ۶۴۳ نفر از مبتلایان نیز بهبود یافته‌اند و همچنان انجام واکسیناسیون عمومی، رعایت فاصله اجتماعی و عمل به دستورالعملهای بهداشتی توصیه می‌شود.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 289 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 12 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.