خبرگزاری بیان پاشینیان برای رایزنی با پوتین وارد مسکو شد - بیان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری دانشجو، در پی لفاظی‌های اخیر مقام‌های باکو به منظور تغییر در مرز‌های جمهوری آذربایجان و ارمنستان، «مانه گورگیان» سخنگوی نخست‌وزیر ارمنستان اعلام کرد که «نیکول پاشینیان» برای گفتگو با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه درباره تحولات اخیر در منطقه وارد مسکو شد.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «تاس»، گورگیان در صفحه فیس‌بوک خود در این خصوص نوشت: «نیکول پاشینیان نخست‌وزیر (ارمنستان) در سفر کاری به فدراسیون روسیه است».

طبق این گزارش، دیدار بین پاشینیان و پوتین حدود ساعت ۱۷:۰۰ به وقت مسکو (۱۷:۳۰ به وقت تهران) امروز (سه‌شنبه) انجام می‌گیرد.

پیش از این، کابینه وزرای ارمنستان اعلام کرد که نخست‌وزیر ارمنستان و روسیه در خصوص اجرای بیانیه‌های قره‌باغ کوهستانی، اوضاع منطقه، برنامه‌های مشترک در روابط روسیه و ارمنستان و موضوعات دیگر دیدار و گفتگو خواهند کرد.

طبق گزارش تاس، در سال جاری میلادی، پوتین و پاشینیان سه نشست دو جانبه با یکدیگر برگزار کردند و بیش از ۱۰ بار گفت‌وگوی تلفنی انجام دادند.

پیش از این خبرگزاری تاس گزارش کرده بود که ولادیمیر پوتین و نیکول پاشینیان درباره «موضوعات مرتبط با اجرای بیانیه سه جانبه نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) و ۱۱ ژانویه ۲۰۲۱ (۲۲ دی ۱۳۹۹) و همچنین دیگر اقدامات برای تقویت ثبات، احیای روابط اقتصادی و تحولات اخیر در منطقه» صحبت خواهند کرد.

اشاره کرملین به بیانیه سه جانبه نهم نوامبر ۲۰۲۰، همان توافق سه جانبه‌ای است که میان پوتین، پاشینیان و الهام علی اف برای آتش‌بس جنگ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی به امضا رسید.

طبق توافق آتش‌بس ارمنستان و جمهوری آذربایجان، قرار شد ارمنستان اراضی اشغالی جمهوری آذربایجان در «آغ‌دام»، «کلبجر» و «لاچین» را تخلیه کند و همچنین توافق شد که ارتباط بین نخجوان با سایر بخش‌های جمهوری آذربایجان تسهیل شود. در مقابل جمهوری آذربایجان نیز متعهد شد ضمن توقف عملیات‌های نظامی، کریدور لاچین را (به عرض پنج کیلومتر) برای اتصال قره‌باغ به خاک ارمنستان تضمین کند. بنابر این توافق، روسیه نیرو‌های حافظ صلح خود را در مناطق همجوار قره‌باغ کوهستانی و مناطق مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان مستقر کرده است.

سفر پاشینیان به روسیه برای دیدار با پوتین در شرایطی انجام می‌گیرد که تنش‌ها بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان به رغم آتش‌بس همچنان خبرساز است و مقام‌های جمهوری آذربایجان بدون توجه به اصول و قواعد بین‌المللی و حسن همجواری از طریق تحریف مفاد توافق آتش‌بس قره‌باغ، به دنبال اعمال خواسته خود برای ایجاد کریدوری با هدف تغییرات ژئوپولتیک در منطقه و مرز‌ها هستند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 232 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 14 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.