خبرگزاری بیان کمیساریای عالی انتخابات عراق به عدم صداقت متهم است / من از نزدیک شاهد تقلب در انتخابات بودم - بیان

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو؛ پارلمان عراق در انتخابات هفته گذشته، شاهد مشارکت ۹ میلیونی و میانگین حضور ۴۱ درصدی مردم این کشور پای صندوق‌های رای بود. بنابر اعلام کمیساریای عالی انتخابات عراق، ۷۸۹ نامزد عراقی به عنوان مستقل، ۹۵۹ نامزد در قالب ائتلاف‌ها و ۱۵۰۱ نفر در فهرست‌های حزبی در این انتخابات برای دستیابی به ۳۲۹ کرسی پارلمانی به رقابت پرداختند.

پس از به پایان رسیدن انتخابات، شمارش آرا آغاز شد و در نهایت بعد از دو روز به طور قطعی مشخص شد که جریان صدر به رهبری «مقتدا صدر» با کسب ۷۳ کرسی بیشترین کرسی‌ها را از آن خود کرده است.

در ادامه ائتلاف «تقدم» وابسته به «محمد الحبوسی» رئیس پیشین پارلمان از اهل سنت با کسب ۴۱ کرسی در رده دوم قرار گرفت و «ائتلاف دولت قانون» به ریاست «نوری المالکی» نخست وزیر اسبق عراق نیز با کسب ۳۷ کرسی، سومین گروهی است که بیشترین کرسی‌های پارلمان را از آن خود کرده است.

نماینده‌های مستقل و وابسته به اعتراضات اکتبر نیز توانسته‌اند در این دوره نماینده‌هایی به پارلمان برسانند. در همین باره به سراغ حواء التمیمي، کاندیدای مستقل پارلمان عراق رفتیم و با او به گفتگو نشستیم.

 

خلاصه مهم ترین بخش‌های مصاحبه با کاندیدای انتخابات پارلمان عراق را مطالعه کنید؛

  • کمیساریای عالی انتخابات از یک رسانه‌ی قوی بهره می‌برد.
  • در خصوص بسیاری از تخلفات قانونی که رخ داده بود، پیگیری و مجازاتی اعمال نشد.
  • در میدان پسا انتخابات همه منافع خود را دنبال می‌کنند.

 

کمیساریای عالی انتخابات عراق به عدم صداقت متهم است / روند انتخابات کاملا ناعادلانه بود / من از نزدیک شاهد تقلب در انتخابات بودم

دانشجو: آیا با تجدیدنظر در مورد نتایج انتخابات موافق هستید و چرا؟

التمیمي: قوانین و سازوکارهای تجدیدنظر در قانون انتخابات بی‌فایده است و متأسفانه این عقب نشینی به دلیل بندهای مربوط به رفتار انتخاباتی در قانون جدید بود. ما امیدوار بودیم که این مسئله به یک موضوع جدی تبدیل شود؛ اما در عمل مشاهده کردیم که در خصوص بسیاری از تخلفات قانونی (چه قبل از انتخابات و چه در حین انجام آن) که رخ داده بود، پیگیری و مجازاتی اعمال نشد.

کمیساریای عالی انتخابات عراق به عدم صداقت متهم است / روند انتخابات کاملا ناعادلانه بود / من از نزدیک شاهد تقلب در انتخابات بودم

دانشجو: آیا فکر می‌کنید تقلبی در محاسبه آراء رای دهندگان وجود دارد که بر نتیجه انتخابات شما تأثیر گذاشته است؟

التمیمي: بله البته؛ شواهد آن نیز برایم ثابت شده است. من نزدیک یکی از حوزه‌های رای گیری زندگی می‌کنم. با خانواده‌ام که ۱۰ نفره است، برای رأی دادن به همان حوزه رفتیم. در کمال ناباوری بعد از اتمام رأی‌دهی متوجه شدم که از تمام این حوزه فقط ۵ رأی برایم ثبت شده است!

دانشجو:‌ کمیساریای عالی انتخابات عراق، پس از مواجه شدن با درخواست تجدید نظر چه اقداماتی انجام می‌دهد؟

التمیمي: کمیساریای عالی انتخابات از یک رسانه‌ی قوی بهره می‌برد که این تشکیلات رسانه‌ای، مطابق با وقایع برنامه ریزی شده اند‌. تا هر زمان که لازم باشد کارهای خود را تبلیغ و مخاطب را قانع کنند.

 اما در مورد روش‌ها و سازوکارهای رسیدگی این نهاد باید بگویم که آن‌ها بر اساس آنچه در مدت زمان‌های مختلف اتفاق می‌افتد، تصمیم دیگری می‌گیرند. حتی اتفاقاتی که از چشم مردم دور می‌ماند را نیز سعی می‌کنند به شکل دیگری نشان دهند.

کمیساریای عالی انتخابات عراق به عدم صداقت متهم است / روند انتخابات کاملا ناعادلانه بود / من از نزدیک شاهد تقلب در انتخابات بودم

دانشجو: آیا فکر می‌کنید آنچه اتفاق افتاده برای تغییر نتایج انتخابات بوده یا فقط به خاطر اشتباهات فنی به وجود آمده بود؟

التمیمي: من چنین اعتقادی ندارم. این وضعیت ممکن است در هر فرآیند سیاسی (انتخابات) پیش بیاید؛ اما همه چیز به برنامه ریزی و مدیریت بستگی دارد. به اعتقاد من، موضوع تلاش برای تغییر نتایج در تمام مجامع انتخاباتی از سوی طرف‌هایی دنبال می‌شود و تقریباً یک امر اجتناب ناپذیر است‌. این موضوع به دقت مورد مطالعه قرار گرفته است و نه تنها در عراق، بلکه در همه کشورها وجود دارد.

 در مورد خطاها و اشتباهات فنی، طبق تجزیه و تحلیل من، این‌ها بخشی از برنامهٔ مدیریت انتخابات هستند که به این سو کشیده شده‌اند.

دانشجو: چه کسی یا جریانی تمایل دارد فضای پسا انتخاباتی عراق را با خلل و آشفتگی همراه سازد؟

التمیمي: باید بگویم در این میدان، همه منافع خود را جستجو می‌کنند؛ اما به هر حال نتیجه‌ی نهایی به این بستگی دارد که چه کسی قدرت پیشبرد اهداف را داشته باشد و بتواند با برنامه بر مختصات بازی نیز تسلط پیدا کند.

دانشجو: آیا از عملکرد کمیساریای عالی انتخابات در عراق راضی هستید؟

التمیمي: من تنها یک فرد هستم؛ اما همه مثل من این نهاد را به عدم صداقت متهم کردند. و حالا طبق مقررات قانون انتخابات، آن‌ها باید برای رفع اتهام از خود، شواهد روشن و محکمه‌پسندی ارائه دهند‌. همانطور که می‌دانید، هر سازمانی که در این عرصه فعالیت می‌کند، توسط ترکیبی از کارکنان متنوع اداره می‌شود. قطعاً این ترکیب، افراد خوب و بد را با هم دارد.

وی تاکید کرد: این گفتگو را می‌توان در یک جمله خلاصه کرد؛ روند انتخابات کاملاً ناعادلانه است و بر روند انتخاب مردم هیچ تاثیر مثبتی بر جای نمی‌گذارد. اینگونه انتخابات‌ها، دستاوردی حقیقی برای کاندیداهای مستقلی چون من ندارد. من و دیگر نمایندگان مستقل برای این دوره از انتخابات و شرکت در این روند سیاسی هزینه‌هایی پرداختیم و خداوند به ما کمک کرد.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 251 views بار دسته بندی : سیاسی تاريخ : 14 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.