خبرگزاری بیان گونه نادر «اردک مرمری» در رودبارجنوب مشاهده شد - بیان

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، به نقل از روابط عمومی حفاظت محیط زیست استان کرمان، منصور پورسینا گفت: در مهرماه سال ۱۴۰۰ تعداد ۱۰ قطعه اردک مرمری برای اولین بار در مناطق آبی شهرستان رودبار جنوب توسط یونس خواجویی فرمانده یگان شهرستان مشاهده و ثبت شد.

وی اظهار داشت: تاکنون از حضور این پرنده در سطح استان کرمان هیچ گزارشی دریافت نشده بود.

پورسینا افزود: این پرنده از دور به رنگ قهوه‌ای مایل به خاکستری به نظر می‌رسد زیستگاه این پرنده بیشتر در مجاورت آب‌های شیرین است و مناطق با پوشش گیاهی متراکم را به فضا‌های باز ترجیح می‌دهد. این گونه اردک در فهرست گونه‌های در حال انقراض بوده و در شمار گونه‌های حمایت شده در ایران محسوب می‌شود.

اردک مرمری با نام علمی «angustirostris Marmaronetta» پرنده‌ای از تیره اردکیان است که تنها گونه اردک روی آب چّر است، نر و ماده آن هم‌شکل هستند. ۴۱ سانتیمتر طول دارد و اندکی از خوتکا بزرگ‌تر با گردنی درازتر و سر بزرگ‌تر، پر و بال قهوه‌ای تیره و روشن، با طرح مرمری و لکه بیضوی شکل تیره رنگ در اطرف چشمانش است.

در پرواز طرح مشخصی به‌جز شاه‌پر‌های ثانوی کمرنگ و دم نوک سفید، نشان نمی‌دهد. در پرنده نر، پر‌های پس سر اندکی بلندتر است و کاکل کوچکی را تشکیل می‌دهد. پرنده نابالغ در سطح شکمی زرد رنگ‌تر با نوار چشمی تیره و دو لکه تقریباً سفید روی بال است.

اردک مرمری معمولاً جفت‌جفت یا به صورت دسته‌های کوچک دیده می‌شود و در زمستان گاهی گله‌های بزرگ تشکیل می‌دهند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 197 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 14 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.