خبرگزاری بیان ۶ ماه تجمع، نتیجه اعتراض «کارنامه سبزها» جلوی وزارت آموزش و پرورش/ جبران کمبود معلم با مطالبه‌گری - بیان

به گزارش خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو، فرزانه فراهانی_ کارنامه سبزها یا همان فارغ التحصیلان دانشگاههای برتر کشور بیش از ۶ ماه است که در اعتراض به نتایج آزمون استخدامی سال گذشته وزارت آموزش و پرورش ، هر روز جلوی این وزارتخانه تجمع می‌کنند.

گذری کوتاه از خیابان سپهبد قرنی در پایتخت، صحنه تجمعات معترضین به نتایج آزمون استخدامی سال ۱۳۹۹ را به چشمتان می‌آورد و این افراد منتظر دریافت پاسخی روشن از مسئولان هستند.

این گروه، گروهی هستند که در آزمون استخدامی متمرکز دستگاه‌های اجرایی شرکت کردند و در مرحله سه برابر ظرفیت پذیرش، نمره قبولی گرفتند، اما بعد از مرحله مصاحبه، پذیرفته نشدند.

موضوع پذیرش سه برابر ظرفیت و قبولی تعداد مشخص اعلام شده، سیستم جدیدی نیست؛ این اقدامی است که آموزش و پرورش حتی در مرحله کنکور هم انجام می‌دهد و از بین مجازشدگان و پس از مصاحبه، افراد انتخاب می‌شوند، پس حالا چه اتفاقی افتاده است که پذیرفته نشدگان این آزمون، گلایه دارند.

و این حضور این افراد در مقابل وزارت آموزش پرورش این سوال رو در ذهن روشن می‌کند که آموزش و پرورشی که همواره با کمبود نیرو مواجه است چرا از این افراد به نحوه احسن استفاده نمیکند تا این مشکل عمده برطرف شود.

 

در زیر گفتگو کردیم با ۲ تن از این معلمانی که به کارنامه سبز موسم شدند:

عدم اجرای صحیح قانون بومی گزینی در آزمون استخدامی سال ۹۹ !

محمد احمدی فرد کارشناس جمعیت شناسی و از معترضین به نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری دانشجو اظهار کرد: کارنامه سبزها افرادی نخبه، انقلابی و متخصص بوده که فارغ التحصیلان بهترین دانشگاههای کشور هستند.

وی اضافه کرد: کارنامه سبزها در آزمون استخدامی سال ۱۳۹۹ وزارت آموزش و پرورش شرکت کرده و نمره علمی لازم را کسب کردند و پس از آن دعوت به مصاحبه شدند اما یک سری اجحافات باعث شد تا بهترین‌ها پذیرفته نشوند.

این فرد مطالبه گر نسبت به آزمون استخدامی گفت: پیش از آن که وارد آزمون شویم، یعنی زمان انتشار انتشار دفترچه شرایط آزمون استخدامی، خبری از بومی گزینی نبود و پس از یک ماه اصلاحیه دفترچه در سایت سازمان سنجش آمد و به موضوع بومی گزینی هم در آن اشاره شده بود.

احمدی فرد خاطرنشان کرد: خود قانون بومی گزینی ایرادی نداشت اما در مرحله اجرا و راستی آزمایی خوب نبود و باعث شد بهترین‌ها جذب نشوند و اعتراض بسیاری از افراد را به دنبال داشت و پیگیری ما هم به جایی نرسید.

وی گفت: پاولین دلیل اعتراض ما به نتایج آزمون استخدامی، عدم اجرای صحیح قانون بومی گزینی بود و همچنین افراد در مجموع یک حق انتخاب بیشتر نداشتند و به عبارتی در آزمون استخدامی فوق شانس بسیار مهمتر از تخصص بود و حد نصاب خاصی برای آن در رشته‌های مختلف تعیین نشده بود.

وی گفت: شرایط حاد شیوع بیماری کرونا هم از دیگر دلایل درست برگزار نشدن آزمون استخدامی در موعدی مشخص بود و آزمون بیش از ۴ باز به تعویق افتاد.

وی اضافه کرد: مصاحبه‌های تخصصی در خصوص آزمون استخدامی سال ۹۹ به درستی و طبق چهارچوب پیش نرفت و بسیاری از افراد با وجود رزومه تحصیلی و کاری خوب و پربار در آزمون قبول نشدند.

 

آزمون استخدامی سال گذشته دست و پای نخبه‌ها را بسته بود!

احمدی فرد افزود: قانون بومی گزینی آزمون استخدامی بیشتر از اینکه با توجه به نخبه ها اجرایی شود، بیشتر دست و پای آن‌ها را بسته بود و به درستی اجرا نشد.

وی همچنین گفت: صحبت‌های ما با منادی رئیس کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی، با احمدی معاون پارلمانی وزارت آموزش و پرورش، حاجی میرزایی وزیر اسبق آموزش و پرورش و معاونین افراد فوق تا کنون تنها در مرحله تایید اولیه شان صرفا برای اجحاف شده در حق بسیاری از آزمون دهندگان و بی‌تفاوتی بعدی باقی مانده است.

این فرد گفت: برخی از افراد برای عبور از گزینه بومی گزینی در آزمون استخدامی آموزش و پرورش، از استشهاد نامه سوری از مردم و مسئولان کلانتریها، استفاده کردند و معیار و ملاک خاصی در این باره وجود نداشت.

وی اضافه کرد: اگر مجموع ۸۸ نفری که با رشته جامعه شناسی در آزمون استخدامی سال گذشته برگزیده شدند را پالایش کنیم، خواهیم دید که افراد بر اساس سطح علمی و جایگاه علمی شان انتخاب نشده‌اند.

احمدی فرد گفت: به درخواست آموزش و پرورش و به همراه تعدادی از دانشجویان فارغ التحصیل در مقطع کارشناسی ارشد که تعدادمان ۳۰ نفر میشد، یک طرح پیشنهادی برای علت اعتراض، تخلفات رخ داده و … را به همراه راهکار ارائه کردیم اما کسی به آن توجهی نکرد.

 

 

مطالبه‌گری برای جذب شغلی در آموزش و پرورش!

راضیه بیک زاده دارنده مدرک کارشناسی علوم تربیتی و جزو کارنامه سبزها (فارغ التحصیلان دانشگاههای برتر کشور) هم یکی دیگر از شرکت کنندگان در آزمون استخدامی سال گذشته وزارت آموزش و پرورش است که در این آزمون قبول نشده است و به نتایج آن اعتراض دارد.

وی اضافه کرد: بخاطر وقوع برخی بی‌عدالتی‌ها در آزمون استخدامی سال گذشته از پذیرش در آن آزمون و عدم اجرای ماده ۱۰ ( اختصاص ۳ کد رشته محل )، ما حق انتخاب نداشتیم و همچنین عدم اجرای بومی گزینی صحیح ما نتوانستیم مراحل آزمون استخدامی را با موفقیت پشت سر بگذاریم.

این فرد به نتایج آزمون استخدامی وزارت آموزش و پرورش گفت: قانون بومی گزینی برای بار اول در آزمون استخدامی سال گذشته اجرا شد و عدم اجرای صحیح آن باعث شد تا افرادی غیر بومی از استشهادیه های صوری استفاده کنند و به دنبال آن بومی‌ها از پذیرفته شدن باز ماندند.

بیک زاده اضافه کرد: خواهان این هستیم که اجحافی که در حق برخی از شرکت کنندگان در آزمون استخدامی سال گذشته آموزش و پرورش شده است رسیدگی شود و در نهایت جذب وزارت آموزش و پرورش شوند.

وی تصریح کرد: از شروع مطالبه گری و اعتراض ما به نتایج آزمون استخدامی آموزش و پرورش حدود ۶ ماه می‌گذرد و تمام مطالبه گری ما در قوانین جمهوری اسلامی ایران بوده است و انتظار داریم مسئولان به این اعتراض به حق رسیدگی کنند.

 

کمبود نیروی آموزش و پرورش!

این فرد مطالبه گر نسبت به آزمون استخدامی گفت: وزارت آموزش و پرورش با کمبود نیروی انسانی مواجه است و با شرایطی که بازنشستگان مجددا به کار گرفته می‌شوند، امیدواریم مسئولان با استفاده از ظرفیت جوانان این کمبود را جبران کند.

بیک زاده گفت: تحول نظام آموزشی کشور و جلوگیری از جذبهای غیر کارشناسی از نیازهای اساسی این نظام هستند.

وی اضافه کرد: کارنامه سبزها سخت کوشانه به دنبال حقشان هستند و اغلب این افراد محدودیت سنی دارند و انتظار داریم مسئولان آموزش و پرورش به خواسته آن‌ها توجه کنند.

به این پست امتیاز دهید.
بازدید : 215 views بار دسته بندی : اجتماعی تاريخ : 12 اکتبر 2021 به اشتراک بگذارید :
دیدگاه کاربران
    • دیدگاه ارسال شده توسط شما ، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
    • دیدگاهی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با مطلب باشد منتشر نخواهد شد.